1441 Vivaldi Waterbus

De waterbus.

Waterbus tussen Brussel en Vilvoorde doet het beter dan verwacht

Thijs Roelen
© BRUZZ
23/11/2019

Door het schrappen van Brussel Bad rekende de waterbus tussen Vilvoorde en Sainctelette dit jaar op een daling van het aantal passagiers. Die daling bleef beperkt tot ongeveer 1.000 reizigers.

Al bij al is Guido Moens, verantwoordelijke voor de waterbus, behoorlijk tevreden over afgelopen zomer. Tussen 1 mei en 31 oktober voer de waterbus 142 dagen tussen Vilvoorde en Sainctelette. Drie dagen minder dan in 2018 vanwege een versperring op het traject. “We evenaren bijna het passagierscijfer van 2018”, aldus Moens. “Dat stemt ons positief.”

Want er was rekening gehouden met een forse daling. Met Brussel Bad werd immers een van de belangrijkste evenementen in de Brusselse haven geschrapt. “Wij vreesden voor een grote achteruitgang”, aldus Moens.

Grand Départ

Die achteruitgang was er ook wel, zeker in de zomermaanden, toen het aantal passagiers van zo’n 15.000 in juli 2018 daalde tot 11.000 dit jaar en in augustus terugliep van 11.000 naar 9.000. De waterbus is voornamelijk afhankelijk van recreatieve pendelaars. “Tijdens de week van de Grand Départ van de Tour de France was het heel druk, met volle boten, maar verder zakten de cijfers behoorlijk.”

Maar de waterbus maakte veel schade goed in de laatste twee maanden waarin werd uitgevaren. “Wat we verloren in de vakantiemaanden, maakten we daarna bijna weer goed. Op een heel seizoen komen we op een duizendtal reizigers na aan hetzelfde aantal passagiers als 2018.” In 2018 werden ongeveer 48.000 passagiers vervoerd.

Extra boot

Met die cijfers stapt Moens volgende week naar de Vlaamse en Brusselse regering. De financiering van de waterbus gebeurt door beide gewesten. Moens heeft goede hoop dat de toekomst van de waterbus verzekerd is dankzij de positieve cijfers. “We hebben onszelf bewezen als een stabiel, veilig en betrouwbaar vervoersmiddel”, vindt hij.

Moens hoopt dat de waterbus in de toekomst langer zal kunnen uitvaren door bijvoorbeeld al in april te kunnen beginnen. “Of we zouden al vroeger op de dag kunnen beginnen (nu vertrekt de eerste tocht om 9u in Vilvoorde, red.) of het traject verlengen tot Grimbergen.”

Daarnaast hoopt de verantwoordelijke voor de waterbus erop dat in de toekomst een extra boot zou kunnen worden ingezet. Nu vaart er slechts een op en neer tussen Vilvoorde en Sainctelette. “En er zou misschien weleens een verbetering aan sommige kaaien mogen gebeuren. Bijvoorbeeld de Heembeekkaai”, besluit hij.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Waterbus

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni