Zes nieuwe buslijnen MIVB op komst

© PhotoNews
| MIVB-bus.

Brussel krijgt er op termijn zes gloednieuwe busverbindingen van de MIVB bij. Op zes bestaande lijnen wordt de capaciteit dan weer verhoogd met accordeonbussen. Dat zijn de belangrijkste elementen van het nieuwe busplan van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), die amper 17 van de 50 bestaande busverbindingen ongemoeid laat.

De zes nieuwe buslijnen komen vooral in het zuiden van het Gewest. Zo komen er nieuwe verbindingen van Erasmus (Anderlecht) naar Kalevoet (Ukkel), Sint-Denijs (Vorst) naar het Centraal Station, Albert (Vorst) naar het station van Linkebeek en het station Diesdelle (Ukkel) naar het Zuidstation.

In het Noorden moet op termijn een bus rijden van het Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek -waar vlakbij het toekomstig postsorteercentrum Brussel X komt - naar Schuman. En tenslotte ziet ook de nieuwe buslijn tussen Louiza en Beurs het licht. Dat is de buslijn die het traject van het huidige shoppingbusje van de Stad Brussel zal vervangen, om zo de boven- en benedenstad beter te verbinden.

De nieuwe buslijnen van de MIVB.
© Kabinet Pascal Smet.
| De nieuwe buslijnen van de MIVB.

Daarnaast worden zes bestaande lijnen uitgerust met gelede bussen (ook wel harmonicabussen genoemd, red.). Daardoor gaat de capaciteit gevoelig omhoog. Het gaat dan over de lijnen 46, 53 en 89 naar Westland Shopping Center, maar ook over de lijnen 45, 49 en 64.

Ringlijnen

Een ander belangrijk principe in het nieuwe Busplan is dat er ingezoomd wordt op wijkniveau om die beter te verbinden. Dat gebeurt vooral met zogeheten ‘rocades’ of kroonvormige lijnen, die niet noodzakelijk altijd door het centrum van de stad lopen.

“Het huidige busplan is een soort spaghetti die convergeert naar het centrum. In het nieuwe plan komen er meer nieuwe en cirkelvormige verbindingen die rond het centrum lopen", verduidelijkt het kabinet van minister Smet.

Ook al komt er dus maar één nieuwe buslijn naar het noorden, toch wordt ook dat deel van het gewest hierdoor veel beter bediend. “Daar worden vooral bestaande lijnen verlegd en verlengd, daarmee bekomen we hetzelfde effect als met nieuwe buslijnen”, verzekert Smet.

Rocades buslijnen MIVB
© Kabinet Pascal Smet.
| De zogeheten 'rocades' of kroonvormige verbindingen, die het centrum niet als aanknopingspunt gebruiken.

In totaal blijven er amper 17 van de 50 bestaande buslijnen ongewijzigd. 30 verbindingen zullen licht gewijzigd worden, en 3 lijnen worden zelfs volledig afgeschaft, al worden 2 daarvan vervangen door een andere lijn. Via de website busplanmivb.be kunnen reizigers nagaan wat de nieuwigheden zullen zijn en wat er aan hun traject verandert.

Timing

De uitrol van de nieuwe buslijnen gebeurt in fases tussen 2018 en 2021. De eerste nieuwe buslijn die in gebruik zal genomen worden is de lijn 33 tussen Louiza en Beurs, met behulp van elektrische midi-bussen. Dit jaar rijdt de buslijn 20 ook opnieuw tussen Thurn & Taxis en het Noordstation. Tenslotte worden de routes van de buslijnen 13, 14 en 15 gewijzigd wanneer tram 9 in gebruik genomen wordt.

Om het plan uit te voeren is een uitbreiding van de busvloot met 150 voertuigen en zijn meer gelede bussen nodig. Daarvoor worden 235 nieuwe bussen (standaard en geleed) aangekocht, naast 37 elektrische bussen met verschillende technologie. De mini- en standaardbussen worden met een 'night charging'-systeem uitgerust, de gelede bussen met een 'opportunity charging'-systeem.

Het nieuwe plan  is ook goed voor zo'n 900 extra aanwervingen bij de MIVB, waarvan 750 buschauffeurs en 150 werknemers voor het technisch departement.

Bus 33 Louiza-Beurs
© Kabinet Pascal Smet
| De buslijn 33 Louiza-Beurs zou nog in 2018 het licht moeten zien.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?