Brusselse scholen merken lichte stijging in het aantal fietsende leerlingen

© BRUZZ

Het merendeel van de Brusselse scholen merkte dit jaar maar een lichte stijging in het aantal fietsende leerlingen. "Toch is er een heel groot verschil met een aantal jaar geleden." Het sensibiliseren in de scholen en de nieuwe circulatieplannen lijken stilaan hun vruchten af te werpen.

Vijfhoek

Het Sint-Jan Berchmanscollege bevindt zich in de vijfhoek, waar het nieuwe circulatieplan intrad. Het college zit bovendien dicht bij de opbouw van de nieuwe metrolijn, wat ook de doorgang voor auto's moeilijker maakt.

“De fietsenstalling zit mooi vol en in vergelijking met een aantal jaar geleden zie ik toch wel een ferme toename,” zegt leraar Bjorn Lambrecht van het college. “Ikzelf kom ook met de fiets en ik merk dat het vandaag rustiger is. Natuurlijk is het nog maar 1 september en dus te vroeg om conclusies te trekken.”

De Maria-Boodschapschool is een andere school in de vijfhoek. “Hier komt meestal iedereen met de fiets,” meldt Kristof Danhieux, directeur van de MABO. “Slechts een tiental ouders komt met de auto.” Maar dit komt volgens hem door het inschrijvingsbeleid, waarbij mensen die dicht bij de school wonen, voorrang krijgen om zich in te schrijven.

Bij de MABO zit er ook een oudercomité dat bewust bezig is met autoluwe wijken. Lid van dat comité is architecte Annekatrien Verdickt van Filter Café Filtré, de burgerbeweging die actie voert tegen luchtvervuiling bij schoolpoorten. “Hun initiatief is eigenlijk zowat ontstaan in onze school,” aldus Kristof Danhieux.

whatsapp_image_2022-09-01_at_9.08.22_am.jpeg
Deze ochtend aan de schoolpoort van het Sint-Jan Berchmanscollege.

Voetgangers en openbaar vervoer

Niet alleen een stijging in het aantal fietsers, maar ook meer voetgangers en een verhoging van het gebruik van het openbaar vervoer vielen op vandaag. De meeste scholen lijken bovendien bewust bezig te zijn met het sensibiliseren van de leerlingen over het milieu.

Zo houdt bijvoorbeeld de Leo XIII-school in Neder-Over-Heembeek een week in het teken van voetgangers, de step, fiets en het openbaar vervoer. Dit valt dan samen met de Week van Mobiliteit. “We voelen wel dat ouders hun best doen om geen auto te gebruiken, als de afstand het althans toelaat.”

Ruimte voor verbetering

Toch is niet iedereen er gerust in. “Het is spijtig om te zien dat er al wat circulatieplannen teruggedraaid zijn,” deelt buurtbewoner in Kuregem Daniel Tanahatoe mee. “Zeker, voor vele automobilisten is het even wennen, maar uiteindelijk zal de stad er beter van worden. Dit zal zorgen voor meer ruimte voor de voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. En ook minder geluidsoverlast en luchtvervuiling.”

Volgens Thomas Deweer van de Fietsersbond zijn er wel meer ouders met bakfietsen of aanhangsels op de fiets. Maar om kinderen zelfstandig te laten rijden, twijfelen veel ouders nog vanwege het gevaarlijke verkeer. “Ze hebben natuurlijk wel een punt,” zegt Thomas Deweer. “Er zijn zeker nog een aantal werkvlakken omtrent de veiligheid in Brussel.”

De fietsersbond organiseert regelmatig initiatieven, waar ze inzetten op sensibilisering. “Als het voor kinderen veilig is om naar school te fietsen, dan is het voor iedereen veilig. Dat is echt onze doelstelling,” aldus Deweer. Zo is er bijvoorbeeld de Kidical Mass. Dat zijn fietstochten voor kinderen op verschillende locaties in Brussel.

Terug naar school

Op 1 september is het nieuwe schooljaar van start gegaan. Eén dat in Brussel begint onder een slecht gesternte, met volle klassen en te weinig leerkrachten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?