Scholen teleurgesteld over prikpauze: 'We waren net zo enthousiast'

© EC/BRUZZ
| In totaal kregen 48 leerlingen vorige donderdag een eerste vaccin in het GO! Atheneum Unesco in Koekelberg.

Hoewel de grootschalige vaccinatie in Brusselse scholen moest starten, wordt er deze week niet gevaccineerd in het Nederlandstalig onderwijs. Daar zou eerst meer gesensibiliseerd moeten worden. Maar dat is niet wat alle scholen zelf aangeven. “We waren net zo enthousiast om te starten.”

“Bij ons wordt er alsnog op maandag gevaccineerd”, vertelt Sophie Alein, directrice van het Koninklijk Atheneum Etterbeek. “We hebben een tachtigtal jongeren die een prik willen, op een totaal van net geen duizend leerlingen.”

Ook in het GO! Atheneum Unesco in Koekelberg, een van de eerste drie Nederlandstalige scholen waar gevaccineerd werd, liet slechts zeven procent van de schoolpopulatie zich prikken: zo’n 48 leerlingen. Brussels minister en VGC-collegelid voor Onderwijs Sven Gatz (Open VLD) verwachtte ook ongeveer tien procent van de leerlingen te bereiken met de campagne. “Met deze acties komen we dus aan een vaccinatiegraad van 50 procent in het Nederlandstalig onderwijs.”

Ontgoocheld

“Deze week spraken wij onze derdes en vierdes aan, en we merken dat onze manier van sensibiliseren wel effect heeft,” vertelde Els Van den Houte, directrice van het Maria-Assumptalyceum in Laken op BRUZZ Radio. “Je kan zeggen dat vijftig leerlingen geen hoogvlieger is, maar je moet ook denken aan het sneeuwbaleffect dat zal gecreëerd worden onder de jongeren zelf.”

De directrice zegt zelf ontgoocheld te zijn dat de vaccinatie even op pauze staat in Nederlandstalige scholen. “Ik betreur het toch wel een beetje. We zijn vol enthousiasme mee op de kar gesprongen, wetende dat het toch veel van ons personeel zou vergen. En eerlijk gezegd vind ik het erg dat het voorlopig niet doorgaat. Er wordt tijd verloren, terwijl we net een positieve vibe hadden gecreëerd rond vaccinatie.”

Ook de scholen van vzw Sint-Goedele Brussel waren geen vragende partij voor een pauze, aldus algemeen directeur Bruno De Lille. “Natuurlijk kan er altijd nog meer gesensibiliseerd worden. Daar zijn we ook mee bezig. Maar onze scholen gaven aan dat het eerder zwaar valt om alles bij ons te organiseren.

Zij zouden liever met een groep leerlingen die een prik wil, samen naar een vaccinatiecentrum trekken. Dat verstoort de lessen minder dan wanneer er teams naar school komen, en dan hoeven we niet op voorhand te garanderen dat een minimumaantal leerlingen zich zal laten vaccineren.”

Moeizaam sensibiliseren

Want genoeg leerlingen overtuigen blijkt moeilijk. “We kunnen ook niet concreet sensibiliseren bij de leerlingen die nog niet gevaccineerd zijn, want we kunnen hen niet vragen naar hun vaccinatiestatus,” aldus De Lille. “We kunnen enkel de hele groep aanspreken en het vaccineren zo toegankelijk mogelijk maken.”

Hoe gaat dat informeren en overtuigen op school dan in zijn werk? Directeur Pieter Buggenhout (GO! Atheneum Unesco Koekelberg) vertelde dat de school voor het vaccinatiemoment veel heeft gesensibiliseerd, zowel in de lessen wetenschap als levensbeschouwing. “De leerkrachten hebben duidelijk uitgelegd wat een vaccin is en hoe dat werkt. Je merkt wel dat er wat fake news rondgaat. Dan is het heel belangrijk om in dialoog te gaan.”

Ook het Maria-Assumptalyceum, de scholen van Sint-Goedele en het KA Etterbeek zetten in op sensibilisatie via die lessen én de ouders. “Zo gaf het Sint-Pieterscollege een brief mee met betrekking op de uitstapjes en schoolreizen”, zegt De Lille. “De boodschap? Wie zonder problemen mee wil kunnen, laat zich best vaccineren.”

Influencers

Toch krijgen de leraren hun leerlingen moeilijk overtuigd. “Het gaat dan ook om een doelgroep met pubers, die sowieso niet snel aannemen wat een volwassene hen vertelt", zegt De Lille. "Je wilt ook de leerkrachten en leerlingen, of de laatste groep onderling niet tegen elkaar opzetten en zo de vertrouwensband schaden.”

Wat zou de schoolgaande jeugd wel nog kunnen overtuigen, volgens de directeurs? “Ook in het Nederlandstalig onderwijs zouden er influencers kunnen langskomen. Dat zie ik wel werken”, oppert Van den Houte.

De Lille ziet een grote kans op slagen door de jongeren onderling in gesprek te laten gaan. “Andere leerlingen, die wel gevaccineerd zijn en daar geen last van ondervinden, kunnen die boodschap verspreiden bij hun klasgenoten. Daarnaast moeten we hen ook aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Ik hoor vaak: ‘Er is een kleine kans dat ík ziek word, dus waarom zou ik me vaccineren?’ Ten slotte hoop ik ook dat het invoeren van het Covid Safe Ticket vanaf oktober eenzelfde effect kan hebben als in Frankrijk.”

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?