bijgedachte

Circulatieplan Kuregem: Groen wikt maar de PS beschikt

De woelige gemeenteraad over het circulatieplan in Kuregem zindert na. Op links tekent er zich een hernieuwde breuklijn af. Die tussen de ecologisten en een oude garde die pro auto is.

Een delegatie boze burgers zakte donderdagavond af naar het Anderlechtse gemeentehuis om vragen te stellen over het circulatieplan dat sinds juli in hun wijk is ingevoerd. De groep vindt dat ‘Bad Move’, zoals ze het plan herdoopten, zo snel mogelijk opgeschort moet. Ze zijn misnoegd omdat het plan is uitgerold “zonder inspraak en democratische consultatie van de buurt”.

Dat laatste is natuurlijk larie. Een democratisch verkozen meerderheid van PS, One.brussels/Vooruit, Les Engagés, Ecolo-Groen en DéFi besliste dat Good Move er moest komen in Anderlecht, en dat plan is in een testfase van start gegaan. Wat wellicht een stuk beter had gemoeten, is de communicatie vooraf. Want het draagvlak bij een substantieel deel van de Kuregemnaren is nihil.

Kirsten Bertrand, redactiechef BRUZZ

Tekenend was het moment waarop Groen-schepen van Mobiliteit Susanne Müller-Hübsch uitlegde dat de betonblokken er slechts tijdelijk zouden staan. “Ik erken dat ze esthetisch niet verantwoord zijn,” sprak ze. Ei zo na ontplofte de delegatie, die geen boodschap had aan haar “esthetische argument”. “U bent losgezongen van de realiteit,” brieste een buurtbewoner, die eiste zich als vanouds te kunnen verplaatsen. “En de PS is medeplichtig!”. Uiteindelijk werd de gemeenteraad voortijdig stopgezet.

De sfeer was zo gespannen dat de politie Müller-Hübsch naar huis moest escorteren. Een PTB-raadslid maakte zich op sociale media vrolijk over het feit dat hij gezellig had nagekaart met verongelijkte Kuregemnaren, maar dat Müller-Hübsch slechts met behulp van een stel agenten thuis was geraakt. “Ziedaar het resultaat als men zich bezighoudt met het misprijzen van de burger,” snoefde hij.

Uiteraard is er het spel van meerderheid en oppositie, maar politici die burgers ophitsen zijn zelf een gevaar voor de democratie. Kuregem is Bokrijk niet. De vlam kan er snel in de pan slaan, zo leert het verleden. Müller-­Hübsch wordt intussen zowel online als in het echte leven belaagd door heethoofden, de politie moet al voor haar deur patrouilleren.

Toch valt op hoezeer de wagen voor een deel van de Kuregemnaren nog vanzelfsprekend is. Datzelfde deel geeft luid aan dat het met de gestegen prijzen, woningnood en netheid in de wijk andere katten te geselen heeft. Ze plaatsen zich in hun gemeente recht tegenover burgers die van gezonde lucht en verplaatsingen per fiets een strijdpunt hebben gemaakt.

Het beloven cruciale maanden te worden voor Good Move. Nu de energiecrisis en de inflatie prioriteit zijn voor velen, krijgt mobiliteit het als thema moeilijker. Dat werd zaterdag al zichtbaar in de Grote Peiling van Le Soir, RTL, VTM en Het Laatste Nieuws. De PS staat met 22,7 procent weer op kop in de peilingen in Brussel, die ook laten zien dat Ecolo-­Groen terrein moet prijsgeven en zakt tot 15,8 procent.

De kloof op links tussen de ecologisten en een oude politieke garde die pro wagen is, wordt zo weer uitgesprokener. Bij die oude garde horen zwaargewichten van de Brusselse PS zoals Ahmed Laaouej, Ridouane Chahid en zelfs minister-president Rudi Vervoort. Zij willen maatregelen vermijden tegen een morrend deel van het electoraat dat al genoeg te lijden zou hebben onder de energiecrisis.

Het is nu de bedoeling om de situatie in Anderlecht sneller dan gepland te evalueren. Blijkt dat die niet verbetert, dan is het circulatieplan terugdraaien geen taboe, liet burgemeester Fabrice Cumps (PS) al verstaan. Op twee jaar van de verkiezingen zou ook Groen-Ecolo inzien dat het geen pas geeft om bepaalde kiezers tegen zich in het harnas te jagen en zo eventueel een vijandige partij (lees: de PTB) in de kaart te spelen.

Als het bestuur in Anderlecht de komende weken onder de druk bezwijkt, is dat hoe dan ook slecht nieuws voor gemeenten die nog zouden volgen met het invoeren van Good Move. Besturen als die van Molenbeek, Ukkel en Sint-Pieters-Woluwe zijn sowieso al niet happig op het invoeren van verkeersluwe wijken, laten ze in La Libre Belgique optekenen. Vandaar dat plooien voor de boze menigte geen lichtzinnige beslissing mag zijn: het zou de toekomst van een autoluwer en klimaatneutraler gewest zomaar op de helling kunnen zetten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel
Vooraan op BRUZZ

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?