Opinie

Edito: Ecolo en Groen mogen achterdochtig zijn

Steven Van Garsse
© BRUZZ
25/09/2019
De Louizalaan overspoeld door fietsers tijdens de autoloze zondag van 22 september 2019
© PhotoNews | De Louizalaan overspoeld door fietsers tijdens de autoloze zondag van 22 september 2019.

Zondag was Brussel autoloos. En we zagen dat het goed was. Veel blije gezichten, die opgelucht ademhalen. De luchtkwaliteit was pakken beter dan tijdens andere weekends. Een stille stad ook waar fietsers, steps en voetgangers vrije baan hadden.

De allereerste autoloze zondag, nog onder staatssecretaris Robert Delathouwer (SP.A), was een gok. Maar de mayonaise pakte en sindsdien is het een Brusselse traditie geworden die nog moeilijk stuk te krijgen is.

Nu is er meer nodig. Het regeerakkoord is ambitieus, met onder meer een zonale heffing voor het autoverkeer, een zone dertig en lussenplannen in het hele gewest. Twintig procent minder wagens, en de stad wordt in een klap stukken leefbaarder. En voor de kniesoren die zeggen dat het openbaar vervoer niet volstaat om dit op te vangen. Ook daar zijn de investeringen niet min.

"De Brusselse kiezer heeft Ecolo en Groen zeker een mandaat gegeven om stappen te zetten naar een meer duurzame stad"

Steven Van Garsse, redactiechef BRUZZ

Steven Van Garsse, chef BRUZZ-magazine

Waarnemers zien intussen in de Brusselse politiek een voorzichtige kentering. De traditionele machtspartijen in Brussel, MR en PS, lijken het geweer van schouder te veranderen. Het besef lijkt te groeien dat het zo niet verder kan. De auto-overlast zet druk op de economische ontwikkeling van Brussel én op de leefbaarheid. Wat dan weer de middenklasse de stad uit jaagt.

MR en PS hebben lang weerstand geboden tegen een mobiliteitsbeleid waar niet de auto centraal staat. Vreemd genoeg is de achterliggende reden bij beide partijen dezelfde. De auto als prestige-element.

Alleen is het ideologische kader verschillend. Bij MR speelt het belang van het individu dat zich moet kunnen verplaatsen zoals het wil. Bij PS speelt de klassenstrijd. De auto als symbool van de sociale lift. De bus kunnen ruilen voor een eigen auto als summum van succes.

Bij een deel van het MR- en PS-electoraat spelen die argumenten zeker nog wel. Maar aan de top, vooral bij de PS en bij de jonge garde, klinken vandaag andere geluiden.

Wat dat betekent voor de kersverse regering is moeilijk in te schatten. De Brusselse kiezer heeft Ecolo en Groen op 26 mei zeker een mandaat gegeven om stappen te zetten naar een meer duurzame, meer ecologische stad. De groenen hebben daar ook deels de andere partijen, PS, Défi en Open VLD van kunnen overtuigen.

Maar the proof of the pudding is in the eating. Pas aan de regeringstafel zal blijken hoe oprecht de bekommernis van de PS, Open VLD en Défi voor het leefmilieu is. Pas als er budgetten moeten worden vrijgemaakt, zal blijken of het de andere partijen menens is. Te veel cynisme in de politiek is nooit goed, maar een gezonde dosis achterdocht kunnen Ecolo en Groen hier zeker gebruiken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Opinie, Mobiliteit, Week van de Mobiliteit, Autoloze Zondag, luchtkwaliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni