Brussels MR-voorzitter Leisterh over Good Move: ‘Eerst investeren in openbaar vervoer'

© PhotoNews
| David Leisterh, voorzitter van de Brusselse MR.

Op vlak van mobiliteit is meer overleg nodig, en voor werkgelegenheid mikt hij op verregaande samenwerking met partners in de wijken waar de werkloosheid het hoogst is. Brussels MR-voorzitter David Leisterh spreekt in La Dernière Heure over zijn ambities voor de gewestelijke en lokale verkiezingen van 2024. “Ik ben ervan overtuigd dat Brussel de liberalen nodig heeft.” Samenwerking met de N-VA sluit hij daarbij uit.

Leisterh begrijpt de reactie van sommige inwoners van Kuregem wel tijdens de gemeenteraad van Anderlecht eerder deze maand. De manier waarop het circulatieplan er is ingevoerd, heeft volgens Leisterh voor wrevel gezorgd. De reactie van sommige bewoners komt voort uit een gebrek van inspraakmogelijkheid: "Als je de stad echt rustiger – of autoluw – wil maken, moet je het met kennis van zaken doen en de juiste methode gebruiken."

Ook in andere gemeentes hoort Leisterh gelijkaardige geluiden. "Ik wil niet generaliseren, maar volgens de feedback die ik krijg, duiken in verschillende gemeentes dezelfde problemen op. Je kunt een stad als Brussel niet kalmeren, ‘apaiser’."

Wat dan wèl werkt volgens Leisterh: "Ten eerste: overleg. Het is ingewikkeld, het kost tijd, maar het is cruciaal. Sommige gemeenten doen het goed. Maar het is niet genoeg om de bewoners te vragen of ze een rustige buurt willen. Je moet ze vragen hoe het kan volgens hen. Ten tweede moeten we investeren in alternatieven voor de auto voordat we hem verbieden. De dekkingsgraad van het MIVB-netwerk is de afgelopen twintig jaar nauwelijks veranderd."

Privatiseren om te versnellen

'Good Move' is volgens Leisterh een stap in de goede richting. "We steunen de filosofie van minder vervuiling en minder files. Maar in Brussel wordt het niet goed gedaan. De investeringen in trams en metro’s blijven uit." Leisterh stelt dat Brussel niet moet terugschrikken voor nieuwe technologieën. "De huidige meerderheid trapt te veel op de rem: dat zie je in de discussie rond Uber."

Volgens Leisterh zou het Brussels Gewest een deel van de diensten van het openbaar vervoer kunnen privatiseren om zo het proces te versnellen. "Laten we een beroep doen op de privésector via beheerscontracten. Verschillende spelers die lijnen bouwen of exploiteren. Madrid, Barcelona en Kopenhagen hebben het gedaan en het werkt. Zelfs de Waalse TEC en De Lijn besteden bepaalde buslijnen uit."

De MR heeft in het verleden nog niet vaak een duidelijk standpunt ingenomen over de toekomst van het Herrmann-Debrouxviaduct in Oudergem, één van de grote mobiliteitsdossiers van het gewest. Moet het gesloopt worden? Tijdens het interview met La Dernière Heure geeft Leisterh dit volmondig toe. "Het is een litteken aan de ingang van de stad. Dus het moet worden gesloopt. Maar met welk alternatief project?"

De Brusselse regering keurde dit voorjaar het Richtplan van Aanleg goed dat de transformatie van viaduct naar stadsboulevard vastlegt, net als de omgeving daarvan. De transitparking die wordt gepland aan Delta is volgens Leisterh niet voldoende. Ook betreurt Leisterh dat de regering niet van de gelegenheid gebruik maakt om het metronet uit te breiden.

David Leisterh, voorzitter van de Brusselse MR

MR in de regerinng?

“"Als we in 2024 aan de macht komen, zullen we onmiddellijk onze MR-kantoren fysiek vestigen in de tien wijken waar de werkloosheid in Brussel het hoogst is." Lesterh denkt aan vergaande samenwerkingen tussen verschillende partners. Om zo een economisch ‘ecosysteem’ te creëren, voornamelijk rond de scholen.

Een Actiris-vestiging, een opleidingscentrum, een crèche, bedrijven. Ook wil hij bedrijven de mogelijkheid geven om hun personeel zelf op te leiden. Als het bedrijf goedkeuring krijgt, wordt het een opleidingsbedrijf. Een deel van de opleidingskosten zouden dan door de overheid worden gedekt. "Aan het eind van de cursus wordt de stagiair dan door het bedrijf aangenomen. Frankrijk heeft dit proces ingevoerd, met groot succes."

Leisterh realiseert zich dat zijn partij al twintig jaar oppositie voert in Brussel. Wat de MR mist om eindelijk deel uit te maken van een meerderheid in Brussel? "We hebben veel nieuwe profielen. Er is tijd nodig voordat deze gezichten bekend zijn bij het publiek. Ik ben optimistisch. Ik ben ervan overtuigd dat Brussel de liberalen nodig heeft."

Met wie zou MR besturen, mocht de kiezer dat willen in 2024? "Brussel mist een grote centrumrechtse kracht. Wij liberalen voelen ons soms een beetje alleen. Défi staat soms dicht bij onze stellingen, maar zit helaas in een linkse coalitie. We openen onze deuren voor liberale projecten, in elke gemeente. De deur staat wijd open voor wie zich bij ons wil aansluiten. Ze weten het."

Een alliantie met N-VA sluit de fractievoorzitter van de MR voorlopig uit. "Het project van de N-VA in Brussel heb ik altijd gezien als Brusselmoord. Institutioneel gezien komt hun visie op Brussel niet overeen met de onze."

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?