De Wever verbindt slimme kilometerheffing in Brussel aan de toekomst van België

© VRT
| Bart De Wever in de studio van 'De Afspraak op Vrijdag'.

De invoering van een slimme kilometerheffing in Brussel, is voor N-VA-voorzitter Bart De Wever een “nieuw voorbeeld van vijandig nabuurschap.” In De Afspraak op Vrijdag trok De Wever zijn conclusies. “Als Brussel de eigen soep wil koken, dan moet het dat maar eens heel duidelijk zeggen. En dan kunnen wij onze plannen naar Brussel toe en naar Vlaanderen toe beginnen scherpstellen naar de toekomst toe. Ik ben daar niet bang van.”

De discussie rond een slimme kilometerheffing in Brussel maakt heel wat los, niet in het minst in politieke kringen. Vlaanderen en Wallonië keren zich haast resoluut tegen de invoering van wat zij als een eenzijdig ingevoerde stadstol ervaren. Bij de invoering van de slimme kilometerheffing wordt immers de belasting op autobezit in Brussel afgeschaft, maar niet in Vlaanderen en Wallonië, waardoor de pendelaar dubbel dreigt te betalen.

Vooral Open VLD moet het ontgelden bij de Vlaamse partijen, omdat het enerzijds de Brusselse minister levert die de kilometerheffing wil invoeren (Sven Gatz, red.) als de Vlaamse minister (Lydia Peeters, red.) die een eenzijdige invoering niet zal laten passeren. Het noopte de liberale voorzitter er al toe om een ‘no pasaran’ uit te spreken als dat betekent dat de pendelaar extra moet betalen. “Er zal nu overleg komen, maar als een consensus niet mogelijk is, komt die stadstol er niet”, klinkt het.

'Alle lusten, zonder de lasten'

Ook N-VA, dat kort voor de verkiezingen van 2018 de plannen voor een slimme kilometerheffing in Vlaanderen opborg, verzet zich hevig tegen de kilometerheffing. “Dit is een typisch voorbeeld van het contrafederalisme dat België geworden is, waar men elkaar de duvel aandoet in plaats van samen te werken”, stak voorzitter Bart De Wever van wal in De Afspraak. Volgens De Wever wil Brussel wel alle lusten, maar niet de lasten. “Dat is ook zo bij de geluidsnormen: laat alles boven Vlaanderen vliegen, maar niet boven Brussel. Dit is een tweede voorbeeld van Brussel dat zegt: wij gaan onze verkeersbelasting afschaffen, maar wel 300 miljoen euro netto tanken bij de pendelaar. Zo kan je niet werken, dat is gewoon vijandig nabuurschap.”

Toen presentator Ivan de Vadder aan De Wever voorlegde dat Brussel het recht heeft om een eigen beleid te voeren en dat De Wever ook wil dat Vlaanderen zelfstandig beslissingen kan nemen, was het antwoord van De Wever duidelijk. “Als je van Brussel een stadsstaat wil maken, dan moet je all the way gaan. Dan moeten we de rekeningen ook eens helemaal vereffenen. Ik zou niet weten waarom wij die Brusselse kassen vol moeten storten met geld voor Beliris, Europees geld en nog meer. De Brusselse begroting heeft een tekort van 10 procent, de schuld zal verdriedubbelen, en nu gaan ze tanken bij de Vlaamse pendelaars: het is van het goede allemaal wat veel. Als Brussel de eigen soep wil koken, dan moet het dat maar eens heel duidelijk zeggen. En dan kunnen wij onze plannen naar Brussel toe en naar Vlaanderen toe beginnen scherpstellen naar de toekomst toe. Ik ben daar dus niet bang van”, aldus De Wever. (lees verder onder de video)

Wat met Brussel in confederaal model?

De Vadder poneerde later dat de stadstol aantoont dat er een Brusselse realiteit en identiteit aan het ontstaan is “waar u op botst met het Vlaams bestuur". “Dat het Brussels gewest een onding is, daar moet u mij niet van overtuigen”, aldus De Wever. “Dat (die Brusselse identiteit, red.) is inderdaad gegroeid in het Belgisch federalisme, daar zullen we rekening mee moeten houden.” De Wever zei daar bereid toe te zijn, “als we eindelijk de omslag maken naar het confederaal model.”

Toch concludeerde De Wever met de stelling dat hij Brussel nooit zou loslaten. “Brussel is een stad, een economische functie, een Europese hoofdstad, de hoofdzetel van de NAVO: dát zijn aspecten die Vlaanderen nooit zal loslaten wat mij betreft. Maar ik weet uit gesprekken die ik met de PS gevoerd heb ten gronde, redelijk goed waar zij willen eindigen met dit land. En dat zou u verbazen”, hintte De Wever naar de eigen plannen voor het confederalisme. Volgens De Wever zal het land uiteindelijk moeten evolueren naar het confederalisme, maar rekt de PS doelbewust tijd. “Elk jaar dat de eindbestemming niet bereikt is, doet de PS een financieel voordeel bij dit land, dat is heel duidelijk, maar elk jaar dat het grote compromis niet afgesloten is kan de PS ook haar positie in Brussel versterken en Brussel “ontvlaamsen.”

Slimme kilometerheffing

De Brusselse regering wil in 2022 een slimme kilometerheffing invoeren voor autobestuurders. Slaagt Brussel er zo in om de files in en rond de stad te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?