Doorlichting voor Brussel Mobiliteit na tunnelfiasco

© brusselnieuws.be
13/04/2016

De bijzondere tunnelcommissie heeft woensdagnamiddag unaniem een aantal vaststellingen en aanbevelingen goedgekeurd. Daarbij onder meer het voornemen om de administratie Brussel Mobiliteit te laten doorlichten door het Rekenhof.

Bij de start van de bijzondere tunnelcommissie begin februari liepen de politieke spanningen nog hoog op, maar de laatste weken was daar nog weinig van te merken. Dat werd nogmaals aangetoond in de slotzitting, waar unaniem werd ingestemd met een reeks vaststellingen en aanbevelingen, inclusief enkele amendementen van de oppositie.

Meerderheid en oppositie raakten het maandag op de voorlaatste zitting al eens dat de problemen met de tunnels een collectieve en gedeelde verantwoordelijkheid is van politici en administratie. De meerderheid stemde ook in met de vraag van oppositiepartijen MR, Ecolo, Groen en N-VA om de bevoegde administratie Brussel Mobiliteit te laten doorlichten door het Rekenhof of een ander gekwalificeerd orgaan. Er worden ook vragen gesteld bij de personeelscapaciteit van de administratie.

Daarnaast wordt ook gewezen op het gebrek aan structureel onderhoud voor de tunnels, zowel door de Belgische staat voor 1989 als door het Brussels Gewest. Bij het Gewest wordt daar wel verwezen naar de "structurele onderfinanciering" van de regio.

Voor de toekomst verbindt de regering zich aan haar nog te publiceren masterplan voor de tunnels. Dat moet de noodzakelijke investeringen op een rijtje zetten. Er moet voor de commissie ook een duidelijke regelgeving komen voor het onderhoud van de Brusselse openbare infrastructuur. Zo moet er bij de bouw van nieuwe wegen en tunnels een percentage van het budget voor het onderhoud voorzien worden.

Ten slotte moet er ook een breed debat komen over de mobiliteit in de hoofdstad. Een versnelde uitrol van het Gewestelijk Expresnet en het FietsGen maakt daar deel van uit, alsook een betere afstemming van de mobiliteitsplannen van gemeenten en Gewest.

Ophef
De commissie kwam in totaal negen keer samen om zich te buigen over de problematiek van de Brusselse tunnels. Het dossier staat al jaren op de politieke agenda, maar kwam in een stroomversnelling door de plotse sluiting van de Stefaniatunnel. Onder meer alle ministers van Openbare Werken en de toplui van de administratie deden er hun verhaal. Dat leidde enkele keren tot ophef, vooral toen de voormalige toplui van Mobiel Brussel getuigden. De verklaring dat een deel van de tunnelarchieven opgegeten was door muizen deed veel stof opwaaien, ook al bleek die uitspraak achteraf eerder als boutade bedoeld.

Het verslag van de commissie moet voor het einde van de maand door de plenaire vergadering goedgekeurd worden, zoniet neemt een onderzoekscommissie haar taak over. De plenaire stemming is nu gepland voor 29 april.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni