© tvbrussel

Groen en SP.A clashen over tunneldossier

FVDE
© brusselnieuws.be
24/02/2016

Tijdens de zitting van de tunnelcommissie in het Brussels parlement kreeg niet alleen voormalig minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels (CD&V) kritische vragen. SP.A schoot bij monde van parlementslid Jef Van Damme met scherp op voormalig staatssecretaris Bruno De Lille (Groen). "Iemand die in de regering zat en mee heeft beslist om geen extra personeel aan te werven, moet nu niet klagen over gebrekkig onderhoud."

De Lille ondervroeg Grouwels tijdens de zitting over de Stefaniatunnel. Hij wou weten waarom de administratie van Grouwels niet had opgemerkt dat er grote problemen waren met de Stefaniatunnel.

Die vraag was niet naar de zin van Van Damme, omdat De Lille met Grouwels in de regering zat. In de legislatuur 2009-2014 zaten zowel Groen als Ecolo in de Brusselse regering, terwijl SP.A naar de oppositiebanken was verwezen. In de huidige legislatuur zijn die rollen omgekeerd.

“Ik vind het bizar dat De Lille zijn ex-collega ondervraagt”, zo begon Van Damme zijn betoog. “Ik heb daar een zeer ongemakkelijk gevoel bij. De Lille heeft onlangs beweerd dat hij niet op de hoogte was van de situatie van de Brusselse tunnels. Toch heb ik van minister Grouwels gehoord dat de tunnelproblemen binnen de regering zijn besproken.”

Daarom heeft ook De Lille een verantwoordelijkheid in het tunneldossier, volgens Van Damme. “Ik vind dat niemand die daar aan tafel zat, zich kan wegsteken.”

Personeelstekort
Van Damme wees specifiek naar De Lille rond de problemen van het personeelstekort bij Brussel Mobiliteit. Grouwels haalde aan dat ze in haar eigen begroting budget heeft vrijgemaakt voor extra personeel. Volgens Van Damme had De Lille, die toen Staatssecretaris bevoegd voor Openbaar Ambt was, moeten bijspringen.

“Men zou toch verwachten dat de regering voor zo’n belangrijke zaak extra personeel zou vrijmaken, en dan zit ik opnieuw bij meneer De Lille, die bevoegd was voor overheidspersoneel. Het lijkt mij bizar dat hij nu op gebrekkig onderhoud wijst, terwijl hij toen in de regering zat en mee heeft beslist om geen extra personeel ervoor aan te werven”, stelt Van Damme.

'Hevige discussies, maar unanimiteit'
Grouwels kwam zelf nog terug op de positie van de groene partijen Groen en Ecolo, die tijdens haar legislatuur in de meerderheid zaten. “We hebben toen binnen de regering hevige discussies gehad over de Leopold II-tunnel”, bekent Grouwels.

“Dat was niet alleen zo met onze groene coalitiepartners, ook met andere partijen, bijvoorbeeld over de financieringsmethode. Maar uiteraard botste het met Ecolo en Groen en hun visie over tunnels, omdat zij geen voorstander van tunnels zijn. Maar iedereen was het erover eens dat de Leopold II-tunnel snel aangepakt moest worden. Er was unanimiteit over de beslissing, ook bij de groenen”, aldus Grouwels.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni