De bijzondere commissie over de staat van de Brusselse tunnels kan moeilijkheden ondervinden om alle archieven in te kijken. Zo bleek tijdens de hoorzitting van een aantal gewezen verantwoordelijken van Brussel Mobiliteit.

Christian Debuysscher, oud-diensthoofd van de cel kunstwerken van Brussel Mobiliteit, onthulde dat een deel van de archieven in de jaren negentig gestockeerd werd in de brugpijlers van het Reyerscomplex. De muizen hebben zich aan de documenten tegoed gedaan, voegde hij er nog aan toe.

Het ging om de archieven over de bouw van bruggen of tunnels in het Brussels gewest voor de overheveling van de wegeninfrastructuur, inclusief de kunstwerken, naar de gewesten. Gewezen directeur-generaal Jean-Claude Moureau verduidelijkte dat de dienst in die periode tijdelijk gehuisvest was in een hotel. En daar was geen plaats voor een archief. De documenten werden opgeslagen in de pijlers van de viaducten op de E40 bij het verlaten van de Reyerstunnel richting Luik.

De huidige topman van Mobiel Brussel, Jean-Paul Gailly, verklaarde tijdens de vorige hoorzitting in de tunnelcommissie dat bij de overdracht van de tunnels en bruggen van de federale naar de Brusselse administratie documenten verloren gegaan zijn, onder meer een deel van de plannen van de Stefaniatunnel. Mogelijk waren deze ook in de pijlers opgeslagen.

Debuysscher zei nog in zijn antwoord op de talrijke vragen van de commissieleden dat zijn aanval op commissielid Bruno De Lille niet "persoonlijk" bedoeld was, maar dat hij zijn uiteenzetting "wat luchtiger" wilde maken.

Beeldspraak
Brussel Mobiliteit ontkent dat muizen aan de documenten hebben geknabbeld. "Dat was slechts beeldspraak", vertelt Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit, donderdag.

"De archieven van de Brusselse tunnels zijn niet echt opgegeten door muizen, dat was slechts beeldspraak van de ingenieurs om aan te tonen in wat voor armoede ze soms moeten werken", vertelt Paemen. "Het technisch lokaal aan Meiser in de richting van de E40 waarin sommige documenten werden opgeslagen voldoet aan de nodige eisen om documenten te bewaren, maar was gewoon geen archieflokaal."

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni