Gewest zoekt nieuwe naam voor Silver Tower

© SVG/BRUZZ
| Arbeiders leggen de laatste hand aan de Silvertower aan het Noordstation. Die zal over enkele maanden de nieuwe gewestelijke administratie huisvesten.
Updated: 30-09-2020 - 10:18

De Silver Tower krijgt een andere naam. Dat heeft minister-president Rudi Vervoort in het Brussels parlement aangekondigd. Intussen wordt alles in gereedheid gebracht om de ambtenaren te verhuizen. "We zitten op schema."

De verhuis van de Brusselse gewestelijke administratie sleept al twee legislaturen aan. Maar als alles goed gaat, kunnen de ambtenaren eind dit jaar verhuizen van het aftandse CCN-gebouw, aan het Noordstation, naar de splinternieuwe Silver Tower, die vlakbij ligt.

Het Gewest maakt van de gelegenheid gebruik om de administratie volledig te digitaliseren. Dat moet de werking van de administratie beter stroomlijnen en de dienstverlening voor de Brusselaar verbeteren.

In de pers begin dit jaar verschenen berichten over een miljoeneninvestering voor technische snufjes. Uiteindelijk zal er niet 8 miljoen, maar 1,4 miljoen geïnvesteerd worden in digitale kiosken en touchscreens. Dat zei minister-president Rudi Vervoort (PS) in het Brussels parlement.

Om de werkomgeving voor de ambtenaar zo aangenaam mogelijk te maken komt er een fitnesszaal, twee cafetarias, enkele koffiebars en tal van ontspanningsruimtes.

Het gebouw krijgt bij de inhuldiging ook een nieuwe naam. Daarover wordt binnenkort beslist. "De toren moet het gezicht worden van het Brussels Gewest," aldus Vervoort.

Gewest koopt niet, maar huurt

Er klonk kritiek bij oppositiepartij MR omdat het gewest een gebouw op een strategische plek, CCN, verkoopt om vervolgens een nieuw kantoorgebouw te gaan huren. "Gerekend over 25 jaar, zal het gewest daar 200 miljoen euro voor moeten ophoesten," zegt Geoffroy Coomans de Brachène. Voor dat bedrag was het Gewest beter eigenaar geworden van het gebouw, vindt Coomans de Brachène.

Silver Tower is gebouwd door bouwpromotor Ghelamco, maar de aandelen ervan werden in de zomer doorverkocht aan de Duitse vastgoedgroep Deka Immobiliën. Die betaalde er 200 miljoen euro voor.

Het Brussels Gewest had een voorkooprecht maar besliste om dat niet uit te oefenen en het gebouw te huren. Vervoort verdedigt die keuze. "Het gebouw kopen zou een te groot financieel risico betekenen."

Vervoort gaf ook aan dat het Gewest met de verkoop van het CCN-gebouw 60 miljoen euro binnenhaalt. En in het CCN-gebouw blijven was geen optie omdat de exploitatiekosten hoog zijn, het gebouw niet aangepast is aan de huidige manier van werken en de renovatie minstens 80 miljoen euro gekost zou hebben.

Aanvankelijk zou Ghelamco het CCN gebouw overkopen in een opmerkelijke dubbelslag, maar een jaar geleden besliste Axa, mede-eigenaar van het CCN-gebouw, om niet met Ghelamco in zee te gaan maar wel samen met AG Real Estate en Atenor een nieuw ambitieus project te ontwikkelen op deze plek.

Ontmanteling

De plannen voor het nieuwe gebouw op de sokkel van het CCN-gebouw zitten intussen in een vergevorderd stadium. Er is sprake van hoogbouw en er zullen onder meer ook woningen komen, omdat de kantoormarkt in de Noordwijk verzadigd is.

Axa, AG Real Estate en Atenor zijn, na een internationale wedstijd, uitgekomen bij de architecten Architectes Associés/Multiple/TVK. Het project moet de Noordwijk mee een nieuwe richting geven en de as met de Bolivarlaan versterken. Bedoeling is om zo de wijken tussen Thurn en Taxis en Schaarbeek beter met elkaar te verbinden.

Stephan Sonneville (Atenor): "We overleggen nu met NMBS, MIVB en De Lijn om ook zo goed mogelijk aan de mobiliteitswensen te voldoen."

Van zodra de ambtenaren uit het CCN gebouw vertrokken zijn zou de afbraak kunnen beginnen. "Het is meer een ontmanteling dan een afbraak," zegt Sonneville. "Alle bouwmaterialen zullen ter plekke gesorteerd worden."

De sokkel blijft overeind. Dat moet er ook voor zorgen dat de hinder voor de reizigers tot een minumum beperkt blijft. Het Noordstation is met zijn 60.000 reizigers per dag het drukste station van België. Er zit ook een belangrijk De Lijn busstation en tramstation van de MIVB, dat over enkele jaren een metrostation moet worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?