Ampe: 'Tunnels sluiten zal grote economische gevolgen hebben'

© brusselnieuws.be
25/01/2016

De versleten Brusselse autotunnels moeten zo snel mogelijk gerenoveerd worden. Dat zegt Brussels schepen van Openbare Werken Els Ampe (Open VLD). “De Vijfhoek wordt bijna onbereikbaar voor de pendelaars uit de andere delen van het land.”

De sluiting van de Stefaniatunnel en de problemen in de Leopold II-tunnel laten zich ook voelen in het centrum, aldus Ampe. “Dat zijn toevoerroutes tot de Vijfhoek”, zegt ze. “Door die te sluiten maak je de Vijfhoek bijna onbereikbaar voor pendelaars vanuit Vlaanderen of Wallonië.”

“Er zullen minder auto’s toegang hebben tot de Vijfhoek”, zegt Ampe. “Je kan dat toejuichen omdat er minder verkeersoverlast zal zijn, maar dat zal ook grote economische gevolgen hebben. We willen niet dat onze bedrijven en winkels verhuizen omdat ze niet meer bereikbaar zijn.”

Voor de schepen moeten de tunnels zo snel mogelijk gerenoveerd worden. “Wie zegt dat de tunnels dicht moeten, moet mij het alternatief tonen”, klinkt het. “De bussen op de Leopold II zitten vol, metro of tram is er niet.”

Onderhoud
Ampe stelt zich ook vragen bij het onderhoud van de tunnels. “Die brokstukken komen toch niet uit de lucht gevallen? Men had misschien wel wat meer onderhoud kunnen doen”; zegt ze.

De Open VLD-politica pleitte eerder al voor een renovatieplan voor de tunnels en wees daarvoor naar het Gewest en meer bepaald minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A). "Iemand heeft ooit gezegd dat in Brussel iedereen bevoegd is en niemand verantwoordelijk", verwijst Ampe naar een vroegere uitspraak van Smet. "Maar voor de tunnels is slechts één iemand bevoegd en verantwoordelijk."

De schepen is wel positief over het voorstel van MR-vicepremier Didier Reynders en PS-kopstuk Laurette Onkelinx om enerzijds de herfinanciering van Brussel in te zetten voor investeringen in metro en tunnels en anderzijds middelen van Beliris te besteden aan de metro. "Deze boodschap brengt wat licht aan het einde van de tunnel. Ik stel wel voor dat de slakkengang waarmee de tunnelrenovatie en metro-uitbreiding verlopen, vervangen wordt door een hazensprong", klinkt het.

Het voorstel van VBO-baas Pieter Timmermans om de voetgangerszone opnieuw open te gooien, vindt Ampe geen goed idee. “Het sluiten van de tunnels is evenmin een oplossing als het sluiten van de voetgangerszone”, zegt ze. “Noch het één, noch het ander zal er voor zorgen dat de mensen sneller op hun bestemming komen.”

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni