Stad Brussel vraagt gewestelijk renovatieplan voor tunnels

© brusselnieuws.be
14/01/2016

De stad Brussel eist dat het Brussels Gewest snel werk maakt van een renovatieplan voor de Brusselse tunnels, gecombineerd met een 'vlotheidsplan' om de hinder te beperken. Dat zei mobiliteitsschepen Els Ampe in De Ochtend op Radio 1. Het kabinet van mobiliteitsminister Pascal Smet benadrukt dat hier momenteel werk van gemaakt wordt.

"Men moet zorgen dat de tunnels en de kleine ring geen wurgslang worden die alle mogelijke wegen vastzetten", hekelde mobiliteitsschepen Els Ampe (Open Vld) in De Ochtend op Radio 1.

"De tunnels moeten onderhouden worden, maar blijkbaar worden ze verwaarloosd", zei Ampe met beschuldigende vinger naar het gewest, waar haar partij Open Vld nochtans mee aan de knoppen zit. De liberale politica wil echter geen zwartepietenspel, maar snel een duidelijk renovatieplan voor de tunnels. Dat is levensnoodzakelijk voor de leefkwaliteit en de economie in de stad.

Nog volgens Ampe moet minister-president Rudi Vervoort (PS) een vooraanstaande rol spelen in de kwestie. En ook het geld moet van het gewest komen, want dat is bevoegd voor de kleine ring en de tunnels. Een boodschap die ze naar eigen zeggen ook via haar partijgenoten in de Brusselse regering doorgeeft.

'Er wordt al gewerkt aan investeringsplan'
Op het kabinet van mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a) wordt benadrukt dat er al volop gewerkt word aan een investeringsplan. "We hebben eerder al aan Mobiel Brussel gevraagd om alle tunnels te inspecteren zodat we op basis van hun conclusies kunnen kijken welke investeringen nodig zijn", klinkt het. "Over de renovatie van de Leopold II-tunnel nam het gewest al een gedeeltelijke beslissing in december."

De Stefaniatunnel is momenteel gesloten nadat er in het plafond van de tunnel scheurtjes in het beton werden ontdekt.

Bekijk ook de reportage van tvbrussel

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek, Economie, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni