Buurtcomité voert actie tegen geplande ondergrondse parking in Schaarbeek

© google

De Schaarbeekse koepel van buurtcomités Liedts-Lehon gaat donderdagnamiddag bij de oprichting van de kerstboom op het Colignonplein actie voeren. De groep vraagt aandacht voor haar verzet tegen een geplande ondergrondse parking onder het Lehonplein. Daar wordt quasi geruisloos over onderhandeld, terwijl die veel geld kost en extra verkeer naar het plein zal leiden, argumenteren de buurtbewoners.

“Het bedrog van de eeuw in Schaarbeek”, noemt een koepel van Schaarbeekse wijkcomités het plan van het gemeentebestuur om onder het Lehonplein een ondergrondse parking aan te leggen. Het college ziet dat als een oplossing voor het bestaande parkeertekort in de buurt. Momenteel onderhandelt de gemeente dan ook met Interparking, dat als enige een offerte indiende voor de aanleg van een ondergrondse parking over drie niveaus. 

Een online petitie tegen de geplande parking leverde al 800 handtekeningen op, zegt Corry De Wispelaere van het verenigde Liedts-Lehoncomité aan BRUZZ. Maar donderdagnamiddag grijpen de buurtbewoners de oprichting van de kerstboom op het Colignonplein ook aan om te protesteren tegen het voor hen “absurd kostelijke” project.

De buurtbewoners klagen over het gebrek aan transparantie en communicatie over het project. De burgemeester probeert het plan geruisloos door de gemeenteraad te sluizen, vinden ze. Ze willen betrokken worden in een breder mobiliteitsdebat.

'Levert nauwelijks extra parkeerplaatsen op'
Ten gronde, argumenteert het Liedts-Lehoncomité, levert een ondergrondse parking netto amper extra parkeerplaatsen op. “Interparking eist namelijk de schrapping van 191 bovengrondse parkeerplaatsen, om het project voor hen rendabel te maken. Dit terwijl er maar 260 ondergrondse plaatsen worden gerealiseerd. De nettowinst bedraagt dus slechts 69 plaatsen."

"Om de rendabiliteit te garanderen, eist Interparking ook dat de gemeente het geld van de Schaarbekenaren gebruikt om abonnementen voor de gemeentediensten in de parking te betalen. Van die 69 nieuwe plaatsen, is er dus maar een fractie beschikbaar voor de buurtbewoners.” Die zouden 100 euro per maand moeten betalen voor een plek, een bedrag dat niet iedereen zomaar kan ophoesten, vindt het comité. “Maar de bovengrondse, goedkopere plaats zijn ze kwijt.”

Volgens de buurtbewoners is het project van zowat 10 miljoen euro een pure geldverspilling en riskeren de kosten bovendien nog op te lopen. “Interparking eist een concessie van 99 jaar, waarbij de voorwaarden na vijf jaar onderhandelbaar zijn als het project niet rendabel blijkt”, meldt de groep in haar persbericht.

Bovendien zal de parking extra verkeer en luchtvervuiling naar het plein leiden. “Interparking voorspelt na metingen 3 tot 5 keer meer verkeer tijdens de spits. En dat in  één van de kinderrijkste buurten die reeds gebukt gaat onder verkeersoverlast en -onveiligheid allerhande. Resultaat ? Nog meer file, luchtvervuiling, geluidsoverlast en verkeersonveiligheid rond het enige speelplein dat de buurt rijk is.”  

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook