De Nichewinkel (3): 2 Wheels Good

© Saskia Vanderstichele

Terwijl Brusselse winkeliers het steeds moeilijker krijgen, blijven sommige speciaalzaken moedig standhouden. Wij gingen op bezoek bij onder meer Brusselse poeliers, partituurhandelaars en plantenzaken. Tussen Kerst en Nieuwjaar kan je elke dag binnengluren in de vitrine van zo'n zelfstandige nichezaak. Op vrijdag zijn dat de tweedehands tweewielers van 2 Wheels Good.

Iets meer dan een maand geleden stuurden wij onze vaste winkelrecensent al eens naar de fietsdokters van 2 Wheels Good. Wat begon als een eenmanszaak in het appartement van George Moga, groeide na minder dan een maand uit tot een volwaardig pand op de Elsensesteenweg. Mede dankzij de hulp van investeerder Diederik Bal en het immoproject 'ME WE' van Dominique Janne.

In minder dan tien jaar tijd kwamen er in het Brussels gewest ongeveer vijfhonderd speciaalzaken bij. Maar is de situatie wel zo rooskleurig als de cijfers doen geloven? Bruzz sprak erover met Gino Van Ossel, professor retailmarketing bij Vlerick.

“Dat was echt absurd. Er lagen toen zeventien fietsen op mijn appartementje van amper 40m². En het was dan ook nog eens op de eerste verdieping.” Gelukkig vond Moga een geschikte locatie op amper tweehonderd meter van zijn eigen stek, zodat de stalen rossen snel verhuisd raakten.

Helemaal mee met de laatste e-commercetrend

20181227_Shop 2 Wheels Good_Juist
© 2 Wheels Good via Facebook
| Geen monsterkortingen bij 2 Wheels Good. Al valt de afprijzing van 1 eurocent wel op.

Net zoals bij zovele nichewinkels, kan je de opgekalfaterde fietsen ook online kopen. Alleen rekent 2 wheels good daarbij uitsluitend op Facebook. “De website staat door verschillende redenen even op stand-by. Dus Facebook lost dat tijdelijk op.” De webshop is in de nieuwsfeed ingebouwd en prijkt netjes bovenaan vastgepind. Door een kortingsaanduiding (er gaat 1 eurocent van de ‘originele’ prijs) krijgt die zelfs nog wat meer cachet.

Toch schat Moga dat hij eigenlijk niet zo veel omzet haalt online. “De meeste mensen komen nog steeds gewoon in de boetiek langs.” Moga heeft dan ook weinig reclame gemaakt voor z’n winkel. Toen hij als eenmanszaak begon, kwamen nieuwe klanten dankzij mond-aan-mondreclame tot bij hem.

“We hebben ook gewoon de luxe dat het een heel actueel gegeven is, die fiets.” Een maand geleden al zei Moga dat Brusselaars de fiets meer en meer als een volwaardig vervoersmiddel gaan zien. “We promoten die fietscultuur ook volop. Op onze site staat een kaartje vol reparateurs, winkels en fietsinitiatieven en we volgen ook wat er op fietsvlak allemaal gebeurt in Brussel.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?