Drie burgemeesters, drie visies op het kanaal

Philippe Moureaux vraagt de Brusselse regering om werk te maken van het park aan de Ninoofsepoort. Gaëtan Van Goidsenhoven zet in op het plan om een jachhaven met luxewoningen te bouwen in Anderlecht. Freddy Thielemans wil verstelbare bruggen om grotere schepen in de stad toe te laten. De drie kanaalburgemeesters geven hun visie op de toekomst van hun stukje kanaal.

Moureaux (PS), Van Goidsenhoven (MR) en Thielemans (PS), respectievelijk burgemeester van SInt-Jans-Molenbeek, Anderlecht en Brussel, waren dinsdag te gast op een seminarie over de uitdagingen van de Brusselse kanaalzone. Ze zetten er elk een boompje op over de fouten uit het verleden en de kansen voor de toekomst.

Moureaux counterde de opmerking dat er de voorbije jaren te weinig is gebeurd in de kanaalbuurt. "In vergelijking met de toestand van twintig jaar terug, toen ik burgemeester werd, is het een ongelooflijk succes. De KBC, de vele GOMB-woningen, de stoffenwinkel Chien Vert, de voormalige brouwerij Belle-Vue... Er is al heel veel gebeurd en Molenbeek is geen niemandsland meer." Moureaux wees ook op toekomstige realisaties zoals het autovrij maken van het gemeenteplein.

De Molenbeekse burgervader richtte tijdens het debat ook een smeekbede tot de aanwezige Brusselse ministers Huytebroek (Leefmilieu, Ecolo) en Grouwels (Openbare Werken, CD&V). "Het Gewest belooft al jaren een park aan de Ninoofsepoort maar wij wachten nog altijd op de eerste boom," klonk het. Vlaamse schepen Jef Van Damme voerde enkele weken geleden nog actie voor het bewuste park.

Jachten in Anderlecht
Van Goidsenhoven zet volop in op het ambitieze plan van architect Philippe De Bloos om een multifunctionele wijk met 3.000 woningen en een jachthaven te bouwen aan het grotendeels verwaarloosde Biestebroekdok. "De heropleving heeft het zuidelijk stuk van het kanaal nog niet bereikt. Dit project kan voor een nieuwe dynamiek zorgen op de as tussen het Zuidstation en het centrum van Anderlecht. Dit zou de neergang van de Wayezstraat kunnen ombuigen en onze gemeente op de kaart zetten. Architecturaal maar ook sociaal-economisch en cultureel."

Het project, Rives genaamd, wordt hier en daar als onrealistisch afgedaan maar volgens de architect heeft de locatie belangrijke troeven. "De kaaimuren zijn er minder hoog dan in het centrum waardoor je het water echt in de stad kan brengen," zegt De Bloos. "Daarnaast zit je op een relatief korte afstand van het Zuidstation (600 meter) en kan je de site makkelijk ontsluiten via een GEN-station." De gemeente maakt in elk geval werk van een Bijzonder Plan van Aanleg om de industriële bestemming van de site (in totaal 30 hectare) te omzeilen.

Waterbus op het kanaal?
Thielemans kijkt op naar buitenlandse steden die het water en stad beter wisten te verzoenen. "Ik denk onder meer aan Vancouver en Seattle waar je woningen en uitgaansmogelijkheden hebt bij het water. Brussel-Bad is een stap in die richting." De burgemeester van Brussel wil de economische activiteiten liever weg van het centrum. Hij noemde het in dat verband een goeie zaak dat het logistiek centrum uiteindelijk niet op de site van Thurn & Taxis komt.

Verder droomt Thielemans vooral van grotere schepen. "Het zou prachtig zijn dat de zeilschepen die de havenfeesten aandoen dichter bij het centrum kunnen komen. Helaas zijn de brug (nog) niet verstelbaar. Het was een historische fout om vaste bruggen te laggen over het kanaal." Op het seminarie werd trouwens ook het idee geopperd om de belangrijkste Brusselse waterweg te gebruiken voor openbaar vervoer per boot, zoals dat bij voorbeeld in Londen bestaat.

Kanaal in beweging

Het is niet toevallig dat evenementen zoals Festival Kanal en deze zomer PleinOPENair de blik op het kanaal richten. De enige nog zichtbare waterweg van Brussel ondergaat langzaam maar zeker een metamorfose. Met nieuwe bruggen en parken, een winkelcentrum, een grote woontoren en mogelijk zelfs een nieuwe jachthaven moet de oude industriezone langs het kanaal een aantrekkelijke ontmoetingsplaats worden. Maar zo'n vaart loopt het nog niet, althans niet overal. Het kanaal is op de meeste plaatsen nog altijd een breuklijn waar de groeiende sociale kloof in deze stad aan de oppervlakte komt. De uitdagingen zijn groot en de uitkomst van heel wat projecten is vooralsnog onzeker. Dat mag blijken uit onderstaande selectie van bijdragen over evenementen en projecten in de kanaalzone.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?