De invoering van een tolheffing kan het Brussels gewest elk jaar 325 miljoen opleveren. Daarmee kan de renovatie van de tunnels op drie jaar afbetaald zijn. Dat zegt een studie van het bureau Stratec.

De studie gaat uit van een tol waarbij elke pendelaar die Brussel binnenrijdt tussen 6 en 10 uur een bedrag van drie euro betaalt. Dat melden De Tijd en L'Echo op vrijdagochtend. Op die manier is het bedrag dat nodig is voor de renovatie op een paar jaar tijd al bereikt. Een renovatie van de 25 tunnels zou 500 miljoen tot 1 miljard euro kosten.

Een aantal Brusselse politici stelde eerder deze week al voor een tol te heffen. Brussels minister van Begroting Guy Vanhengel (Open VLD) en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) vinden het een goed idee, maar kregen snel het deksel op de neus toen bleek dat de andere regeringen zeer negatief zijn over een tolheffing.

Een sluiting van de Leopold II-tunnel zou de economie 100 miljoen euro kosten, omdat de files dan langer zouden worden.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni