Enfant terrible: Aurélie D'Hulst, oprichtster babyvoedingsmerk Sienna & Friends

Aurelie D'Hulst, oprichtster babyvoedingsmerk Sienna & Friends
© Saskia Vanderstichele
| Aurelie D'Hulst, oprichtster babyvoedingsmerk Sienna & Friends.

Aurélie D'Hulst (35) lanceerde samen met haar Belgisch-Italiaanse man, biologische babyvoedingsproducten onder de naam Sienna & Freinds. Ze heeft twee kinderen, van twee en vier en woont in Ukkel. Ze groeide op in Kortrijk. Ze studeerde communicatiewetenschappen in Leuven en was tien jaar actief in de kruiden- en specerijenbranche.

Wat je als baby eet, bepaalt grotendeels wat je als volwassene eet. Je ontdekt in de periode tussen zes maanden en twee jaar alle smaken, kleuren, geuren en texturen. Ja, kleine kinderen zijn kleine foodies. De gangbare industriële babyvoeding draagt niet bij tot de ontwikkeling van de nutritionele intelligentie. Die potjes en papjes hebben niets te maken met wat we later eten.

Ouders willen er liever ook niet van proeven. Ik miste babyvoeding die lekker, gezond en gevarieerd is, en die inspeelt op de trend naar plantaardig, biologisch, vers en lokaal. Kinderen moeten weten wat er op hun bord ligt en wat goed voor hen is. Daarmee voorkom je ook slecht eetgedrag op latere leeftijd en alle ziekten die daaruit voortvloeien. Zoveel mensen kampen met overgewicht en obesitas.

Ik heb een ruim gamma ontwikkeld van biologische kruidenmixen, sauzen, tapenades, soep, gezonde snacks, olijfolie, havermoutpap en pasta. Het zijn geen volledige maaltijden. Je moet er verse producten aan toevoegen, zoals groenten en fruit, vlees of vis. Dat wil ik ook stimuleren: samen koken, zonder dat je uren in de keuken hoeft te staan, en samen aan tafel gaan.

Aurelie D'Hulst, oprichtster babyvoedingsmerk Sienna & Friends

Mijn producten zijn aangepast aan de behoeften van baby's. Ze bevatten geen toegevoegde suikers en zouten, en geen additieven. Ik heb voor de recepten samengewerkt met een kinderarts en een kinderdiëtiste. De wetgeving is trouwens heel strikt. De toevoeging van kruiden en specerijen, zoals oregano, gember en kurkuma, maken het eten avontuurlijker en gezonder.

Ik heb ook producten voor kinderen die ouder zijn dan drie jaar. Een belangrijke leeftijd, want dan slaat de neofobie toe, de afkeer van nieuwe voedingsmiddelen. Bovendien zijn kinderen dan nog niet klaar voor volwassenen­voeding, die vaak veel te zout of te zoet is voor hen.

De start-up is mijn persoonlijke verhaal. Ik kook graag en ken alles van kruiden en specerijen. Ik ben getrouwd met Max en we hebben samen twee zoontjes: Amedeo en Leopoldo. Sienna is de dochter die we nooit zullen hebben. Ik hou me vooral bezig met de productontwikkeling en met sales en marketing. Mijn man bekommert zich om de financiële en juridische aspecten. We vullen elkaar perfect aan.
Ik kom uit een ondernemende familie.

Mijn ouders hebben in Kortrijk een advocatenkantoor opgericht en ook mijn broers hebben die vibes meegekregen. Het was voor mij nu of nooit, in de hoop dat ik later ook iets kan nalaten aan mijn kinderen. Ondernemen gaat natuurlijk gepaard met stress en risico's. Je moet ook op zoek gaan naar betrouwbare partners, zoals familiebedrijven die de productie voor hun rekening nemen. Gelukkig zijn de reacties op vakbeurzen erg positief. Onze producten liggen sinds november in de biowinkels, onder meer bij Färm en Sequoia. Nederland en Frankrijk lonken.

Brussel biedt de ideale combinatie van stad en natuur. Mijn kinderen kunnen elke dag met hun botten in het bos of het park spelen. Tegelijk ben ik ook graag sociaal actief en ik geniet van de bars en restaurants aan Brugmann, Châtelain of Flagey. In vergelijking met andere grote steden is een leuk huis hier nog betaalbaar.

Mijn grootste ergernis? Het drukke verkeer. Als je met de auto rijdt, weet je niet wanneer je zult aankomen. Als fietser voel je je niet zo veilig, want er zijn bijna geen aangepaste fietspaden. Maar ik voel me hier thuis en wil hier mijn kinderen opvoeden. Drietalig, in het Frans, Engels en Nederlands.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?