Gewest bindt in over Elsensesteenweg

© Mobiel Brussel
De Elsensesteenweg wordt dan toch geen eenrichtingsweg tussen de Vredestraat en de Waversesteenweg. Het Gewest en de gemeente Elsene hebben daarover een compromis bereikt. In ruil offert de gemeente wel de parkeerplaatsen op dit stuk van de steenweg op.

Gewest en gemeente liggen al langer overhoop over de geplande heraanleg van de Elsensesteenweg. In de oorspronkelijke plannen werd het stuk tussen de Vredestraat en de Waversesteenweg een eenrichtingsstraat, met een busbaan in de andere richting. De gemeente Elsene was nooit erg opgezet met de plannen en wou vooral niet dat er geraakt werd aan de positie van de auto. Elsene vreesde ook dat er een permanente file zou komen op de Vredestraat van auto's die van de Elsensesteenweg over de Waversesteenweg naar de Naamsepoort rijden.

Beide partijen hebben nu een overeenkomst bereikt. Dat schrijft Le Soir en wordt bevestigd aan brusselnieuws.be. "Er komt een proefproject van zes maanden," zegt de woordvoerder van minister van Verkeer en Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V).

De steenweg blijft een tweerichtingsbaan tussen Vredestraat en Waversesteenweg, maar verliest zijn parkeerplaatsen om een betere doorstroming te garanderen. Die doorstroming werd sterk belemmerd door de levervoertuigen die in dubbele file parkeerden op de rijbaan. Het omvormen van de voormalige parkeerplaatsen voor de winkels tot laad- en loszones moet daaraan verhelpen. De ingreep moet ook meer plaats vrijmaken voor het verkeer en voetgangers en fietsers meer ruimte geven.

In de Vredestraat komt er wel eenrichtingsverkeer, zoals ook voorzien in de originele plannen; het Gewest neemt ook de kosten op zich van de renovatie van de trottoirs op de Elsensesteenweg, de Vredestraat en de Waversesteenweg.

Door het gebakkelei tussen gemeente en Gewest loopt de werf wel vertraging op. Een einde aan de werken wordt nu ten vroegste voorzien tegen de zomer van 2013.

De Elsensesteenweg combineert op dit moment de functies van winkelstraat en grote verbindingsweg en dat levert acute verkeersproblemen op. Bus 71, de drukste van Brussel, rijdt er zich met de regelmaat van de klok vast in het verkeer. De MIVB wil in de toekomst graag een tram 71, maar ook dat ziet de gemeente niet zitten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?