Leopold II tunnel

'Gewest overweegt sluiting Leopold II-tunnel'

© brusselnieuws.be
16/01/2016

Het Brussels Gewest zou er opnieuw over nadenken om de Leopold II-tunnel te sluiten. Dat gerucht deed eerder al de ronde en duikt opnieuw op, na een inspectieronde langs alle Brusselse tunnels. De kost om alle Brusselse tunnels te renoveren, zou meer dan 1 miljard euro bedragen. Het kabinet van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) ontkent de informatie, maar sluit niet uit dat een sluiting opnieuw op tafel komt.

Dat schrijven De Tijd en L'Echo.

Het Gewest is bezig met een controle van alle tunnels in Brussel, na incidenten met vallende brokstukken in de Rogiertunnel. Daarbij kwamen al scheurtjes in het plafond van de Stefaniatunnel aan het licht. Die is sinds dinsdag gesloten.

1 miljard euro
Ook de andere tunnels zijn er slecht aan toe, zo zou uit de eerste resultaten van de inspectie zijn gebleken. Bronnen dicht bij het dossier ramen de kosten voor de renovatie van alle tunnels op meer dan 1 miljard euro.

Daarom zou Brussel overwegen om de Leopold II-tunnel, die in de slechtste staat van alle tunnels verkeert, te sluiten in plaats van te renoveren. Daar is in de voorbije maanden al vaker voor gepleit. Ook de tunnels aan het Jubelpark en aan de Wetstraat zouden mogelijk sluiten.

Nochtans heeft de regering in december wel beslist om de tunnel te renoveren. De werkzaamheden zouden in 2018 starten en er zou enkel ’s nachts en tijdens schoolvakanties gewerkt worden, om de impact op het verkeer te beperken.

De Brusselse regering zou zich voor de beslissing om de tunnel te sluiten laten inspireren door de afbraak van het Reyersviaduct, want die beslissing is goed onthaald in Brussel.

'Wachten rapport inspectie af'
Het kabinet-Smet ontkent de informatie uit de kranten. "De inspectie van de tunnels is nog bezig, we wachten het rapport daarvan af vooraleer we conclusies trekken", laat het kabinet weten aan onze redactie. Ook over de kostprijs van de renovatie van alle tunnels bestaat nog helemaal geen duidelijkheid.

"De minister heeft een eventuele sluiting in december voorgelegd aan de regering. Daar was toen geen meerderheid voor en dus is er gekozen voor een renovatie. Die beslissing is helemaal niet teruggedraaid", klinkt het.

Toch is het nog niet zeker dat de tunnel openblijft: "We werken eerst samen met Brussel Mobiliteit aan een masterplan voor renovatie van de tunnels. We kunnen niet uitsluiten dat de vraag over het sluiten van tunnels terug op tafel zal komen als masterplan besproken wordt in de regering."

Dagelijks rijden er 65.000 auto’s door de Leopold II-tunnel, die een cruciale schakel is in het woon-werkverkeer van en naar Brussel.

Vrijdag al riep Arau al op om de Leopold II-tunnel definitief te sluiten. "De 680 miljoen euro die de renovatie van de Leopold II-tunnel zou kosten, kan beter besteed worden aan alternatieve mobiliteitsoplossing", klinkt het in een persbericht.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni