Elke Van den Brandt (Groen), Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid in de regering Vervoort III.

Groen komt steeds meer alleen te staan in tegenkanting verbreding van de Ring

Jasmijn Post
© Belga - BRUZZ
20/04/2023

"De Brusselse regering is gekant tegen de verbreding van de Ring," zo staat in het Brusselse regeerakkoord dat door de regeringspartijen werd ondertekend. Maar hoeveel medestanders hebben de groenen nog?

Even terug in de tijd: op 14 april sprak Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) zich in De Morgen uit tegen de verbreding van de Ring. Op sommige plaatsen wordt het aantal rijstroken namelijk uitgebreid van drie naar vier, in beide richtingen.

"Dit is een historische fout, die zware gevolgen zal hebben voor de inwoners van Brussel en de rand," zegt mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) in dat interview. Ze verwijst onder andere naar de biodiversiteit en naar de extra capaciteit die extra automobilisten met zich meebrengt.

Maar de uitspraken die minister Van den Brandt in dat interview gemaakt heeft, zijn voor haar eigen rekening en niet in naam van de regering. Dat zegt Hannelore Goeman, fractieleider van Vooruit (de socialisten zitten ook in Brussel in de regering) in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement op woensdag.

Afspraak uit het regeerakkoord?

In het regeerakkoord staat inderdaad dat de regering gekant is tegen de verbreding op zich, maar de tekst wordt opgevolgd door een voorwaarde. "De herinrichting moet gekoppeld zijn aan een ruimer mobiliteitsproject met aandacht voor openbaar vervoer, fietsverkeer en overstapparkings om de modal shift te bevorderen. Met andere woorden: er moet gekeken worden naar het brede plaatje," aldus Goeman.

Nu Vlaanderen aan al die voorwaarden heeft voldaan, lijkt het alsof de eerste afspraak niet meer geldt. Goeman stelt in ieder geval vast dat de minister in haar recente uitspraak tegen de verbreding van de ring een 'persoonlijk standpunt' heeft gegeven.

Ook de liberalen toonden zich al tevreden over de Vlaamse plannen. Uiteindelijk wordt de Ring slechts op een klein stuk verbreed, op de andere plaatsen ging de keuze naar veilige inrichting en een betere doorstroom. Tegelijk zet Vlaanderen maximaal in op ontharding. "Vlaanderen heeft de laatste vijf jaar veel gedaan om tot een aanvaardbare optimalisering van de Ring te komen," zei Gatz in een interview met Vlaamse collega Lydia Peeters (Open VLD).

Op het kabinet van Van den Brandt klinkt verbazing over de nieuwe interpretatie van het regeerakkoord. Het kabinet van Van den Brandt benadrukt bovendien dat het om een verbreding van tien kilometer gaat en verwijst naar de studie van Kobe Boussauw om aan te tonen dat meer wegdek de files niet minder maakt. "Misschien blijkt dat de uitspraken in De Morgen een persoonlijk standpunt zouden zijn," zegt woordvoerder Pieterjan Desmet. "Toch blijven we erbij. Want uit studies blijkt dat op korte termijn de files minder worden, maar dat er een aanzuigeffect is voor meer verkeer op middellange termijn."

Het plan 'Ruimtelijke herinrichting van de Ring rond Brussel' is in openbaar onderzoek van begin mei tot eind juni. Tot die tijd zijn er nog aanpassingen mogelijk.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni