“Een maand geleden hebben we onze deur die normaal altijd open staat, moeten sluiten”, zegt Mikaël Wellens, medewerker bij Hobo. We hebben een luik geïnstalleerd, waar we het broodnodige aanbieden om te overleven. Koffie, soep, brood, middagmaal, fruit, wc, een gsm-laadpunt, slaapzak en een hygiënepakket met o.a. een desinfecterende handgel en mondmasker".
"In pre-coronatijden kunnen thuis- en daklozen bij vzw Hobo terecht om deel te nemen aan een activiteit, zich in te schrijven voor een daguitstap of gewoon voor een babbeltje. We begeleiden hen persoonlijk naar een dagcentrum, kledingshelter of een voetbalploeg. Dat is nu totaal anders.”
Onbegrip
Veel dak- en thuislozen begrijpen die veranderde situatie niet goed. “Een groot deel van de mensen die wij bereiken, vernemen het coronanieuws niet door naar BRUZZ te surfen. Ze horen het via via, of via compleet andere kanalen dan de onze. Het is soms moeilijk om hen uit te leggen hoe het komt dat ze niet binnen mogen of waarom ze niet in groep op straat mogen blijven staan.”
Mikaël merkt ook dat het doelpubliek van Hobo vzw veranderd is. “Vroeger hielpen we dak- en thuislozen. Vandaag zijn we in 95 procent van de gevallen met daklozen bezig. Zo weten we van sommige vaste klanten dat ze ‘sofasurfers’ zijn. Ze hebben geen vaste verblijfplaats, maar slapen zelden op straat. Ze vinden altijd wel iemand in hun netwerk die bereid is om hen voor een paar nachten te slapen te leggen. Die thuisloze sofasurfers zijn nu dakloos geworden.”
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.