'Laat werklozen kasseien Havenlaan herleggen'

Arau (Atelier de recherches et actions urbaines), Brusselfabriek en het wijkcomité Maria-Christina pleiten ervoor om de kasseien van de Havenlaan te behouden. De dure heraanleg is niet meer nodig omdat het logistiek centrum BILC er niet komt, redeneren ze.

De plannen voor de nieuwe Havenlaan waren voorzien op de komst van het BILC (Brussels International Logistic Center). Mede daarom werd geopteerd om de oude kasseien te vervangen door gewapend beton. Nu het BILC van de baan is, is beton een slechte keuze, vinden Arau, Brusselfabriek en het wijkcomité Maria-Christina.

In een gezamenlijk persbericht steken ze de loftrompet over de kassei. "De grijze kleur varieert prachtig met de seizoenen en contrasteert met het intense groen van de platanen," klinkt het. Maar het gaat om meer dan esthetiek. "Een betonnen Havenlaan met een maximale breedte van 11 meter zal een nieuwe stadsautostrade worden zoals de Groendreef aan de andere kant van het kanaal. Daar zijn in 2010 3.000 snelheidsovertredingen vastgesteld. Op kasseien zijn daarentegen een garantie tegen verkeersdoden."

Duurzaam
De kasseien moeten wel een beurt krijgen, vinden de verenigingen. "De kasseien zijn al veertig jaar aan hun lot overgelaten en het Gewest gebruikt de slechte staat van de weg om het betonneren van de Havenlaan te rechtvaardigen. De kassei is echter veel duurzamer dan beton omdat ze minder energie nodig is voor de fabricatie en omdat hij herbruikbaar is."

Bovendien is de heraanleg duur. Met een kostprijs van 9 miljoen euro is het een van de duurdere openbare werken die minister Grouwels (CD&V) in deze legislatuur onderneemt. "Met een deel van het geld zouden werklozen uit de buurt kunnen opgeleid worden om de kasseien te herleggen. Er zijn 1,5 miljoen kasseien die herlegd moeten worden. Dergelijk nuttig werk kan werklozen hun fierheid teruggeven."

Alles is ondertussen klaar voor de langverwachte heraanleg van de Havenlaan. De werkzaamheden beginnen in april. Toch is het volgens de drie verenigingen niet te laat om de plannen alsnog om te gooien.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is tot op de draad versleten. Het Brussels Gewest wil de straat daarom heraanleggen. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door grootschalige en volgehouden protesten is die heraanleg nooit gestart. In de verschillende plannen van het Brussels Gewest verdwijnen de kasseien en wordt de straat smaller. Er verdwijnen ook heel wat parkeerplaatsen, en de weg wordt veiliger voor voetgangers en fietsers. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest van actiegroepen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?