Massenetlaan in Vorst heropent vroeger dan verwacht voor auto’s

© Kristof Lauwers
| De bloembakken in de Massenetlaan werden deze ochtend weggehaald.

De Massenetlaan in Vorst, die sinds mei afgesloten was voor autoverkeer, heropent vandaag. Oorspronkelijk zou de straat nog tot februari gesloten blijven, maar de planning moest volgens schepen van Mobiliteit Esmeralda Van den Bosch (Groen) aangepast worden door rioleringswerken die volgend jaar beginnen. "Een flauw excuus. We willen op zijn minst een alternatieve opstelling in plaats van nog drie jaar stilstand”, reageert Joris Vandecruysen van burgercollectief 1190/0.

Of auto's al dan niet vrij doorkunnen in de Massenetlaan vormt al even voer voor discussie onder de Vorstenaren. Sinds mei 2020 was die straat gesloten voor wagens, wat zorgde voor petities voor en tegen die beslissing. Vandaag gaat de straat opnieuw open en oprichter van collectief 1190/0, dat ijvert voor meer verkeersveiligheid in Vorst, Joris Vandecruysen reageert teleurgesteld op de auto’s die sinds vandaag terug in de Massenetlaan rijden. ”Uit metingen is gebleken dat er dagelijks duizenden auto’s passeerden. We vrezen dat onze wijk nu opnieuw overspoeld zal worden.”

De reden voor die vervroegde heropening van de straat zouden rioleringswerken van Vivaqua zijn. Daarvoor komen beide kanten van de straat open te liggen en kan de heropening van de Massenetlaan wegomleidingen mogelijk maken. Vandecruysen noemt de reden voor de heropening ongeloofwaardig. “Die werken waren al langer gepland. De gemeente kon op zijn minst wachten tot de rioleringswerken effectief moesten starten of er kon een andere inrichting voorzien worden.”

'Drie jaar vertraging is inacceptabel'

Collectief 1190/0 vindt het onaanvaardbaar dat ze nog drie jaar zouden moeten wachten op een oplossing, het aantal jaren dat de rioleringswerken zouden innemen. “Vandaag nog versturen we een brief naar de gemeente om hen op te roepen de aanbevelingen van het externe mobiliteitsplan uit te voeren, of alleszins op korte termijn een gedeelte ervan. We vinden het vanzelfsprekend dat de rioleringswerken doorgaan en we pleiten ook niet per se voor een blijvende sluiting van de Massenetlaan, want dat is meer een symbooldossier. We ijveren wel voor een verbetering van de verkeerssituatie in onze wijk op korte termijn.”

Volgens Vandecruysen bezwijkt de gemeente onder de druk van pro-automobilisten-actiegroepen. Zo wijst hij naar de actiegroep ‘Forest Partagé’ die een verzoekschrift bij de Raad van State heeft ingediend tegen de sluiting van de Massenetlaan en een petitie die de ronde deed binnen de Facebookgroep 'L'Automobiliste en a marre'.

Burgerparticipatie

“Zoals bij verschillende Brusselse mobiliteitsprojecten zijn er altijd petities voor en tegen”, zegt schepen van Mobiliteit Esmeralda Van den Bosch (Groen) hierop. “We moeten voorbij die discussie van voor en tegen gaan en meer kijken naar mogelijke oplossingen die haalbaar zijn.”

Ze voegt toe dat het uittesten van een nieuw circulatieplan in de wijk rond de Massenetlaan nog steeds het doel is van de gemeente. “Dat plan loop vertraging op door de rioleringswerken, maar we staan in contact met Vivaqua om toch al vroeger dan na drie jaar een test in te voeren”, zegt Van den Bosch.

Op de vraag of er tijdelijk een andere opstelling kan komen, is Van den Bosch duidelijk: “Ik verkies een goed onderzochte oplossing, gebaseerd op het advies van een mobiliteitsbureau, in plaats van een geïmproviseerde maatregel.” Daarbij is de input van de burgerparticipatieprojecten van de voorbije maanden van belang, zegt ze nog, "waarin het ging over succesfactoren om tot een autoluwe wijk te komen en identificatie van concentratiepunten van overdreven snelheid en sluipwegen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?