MIVB-controleur: ‘Overgrote deel van personeel werkt in angst’

© BRUZZ
| De MIVB-agent hoopt dat het personeel snel gebruik kan maken van pepperspray en een matrak. Vooral dat laatste is volgens hem absoluut noodzakelijk. "Alleen zo kunnen we tijdens controles die uit de hand lopen belagers op afstand houden." (archiefbeeld)

Voor tal van MIVB-agenten is de maat vol. Zij worden dagelijks geconfronteerd met agressie en dat wekt naast ergernis en frustratie vooral angst op. Een MIVB-controleur vertelde anoniem zijn verhaal aan BRUZZ. “Het beleid van de MIVB laat zich samenvatten als too little too late. Op deze manier zullen de dodelijke ongevallen niet lang meer uitblijven.”

Beekkant, Simonis, West, Montgomery, Centraal, Zuid, Beurs, Louiza en Rogier. Het zijn negen metrostations die bij openbaar vervoersmaatschappij MIVB een sterretje achter hun naam hebben. De incidenten tussen agressieve reizigers en veiligheidsagenten of controleurs stapelen er zich op en het einde lijkt nog lang niet in zicht. Dat vertelt een MIVB-controleur, die liever anoniem wil blijven.

“Aan Louiza werd twee weken geleden tijdens een controle op een Noctis-bus nog een collega het ziekenhuis ingeslagen. De agressor was in orde met zijn ticket, maar toch ontstond er een vechtpartij. Voor hij het wist was de controleur omringd door een volledige bende die hem zwaar toetakelde. Hij hield er een schedelfractuur aan over en behoort nu tot het overgrote deel van het personeel dat gegijzeld wordt door een allesoverheersend angstgevoel.”

‘Pepperspray en matrak zijn noodzakelijk’

Dergelijke situaties zijn dagelijkse kost. Afgelopen zondag belandde een technisch medewerker na het vervangen van een lichtbak aan station Hallepoort nog in het ziekenhuis. Dan mogen de twee MIVB-agenten die vorige week maandag tijdens een ticketcontrole in Simonis lichte verwondingen opliepen nog van geluk spreken. Een ingrijpende verandering dringt zich op.

In april 2018 werd na rellen in de Peterboswijk in Anderlecht beslist om extra personeel aan te nemen, de politiepatrouilles te verhogen, radio’s uit te delen aan de werknemers en hen te voorzien van pepperspray. Dat extra personeel kwam er, maar het is niet genoeg. Want ondertussen steeg de werklast waardoor er opnieuw een personeelstekort is. En ook op de pepperspray wachten we nog altijd.”

‘Naam van controleur niet langer prijsgeven’

Op 1 augustus zaten directie, vakbond en een delegatie van het personeel opnieuw samen. “Begin september zouden we eindelijk kunnen beschikken over pepperspray, maar wij dringen ook aan om gebruik te mogen van een matrak. Dat is volkomen legaal en is een eis die ook weerklinkt bij onze collega’s van de NMBS. Een wapenstok is de enige manier om in kritieke omstandigheden belagers op afstand te kunnen houden. Het is uit pure zelfverdediging dat we erom vragen.”

De vakbond is echter geen vragende partij voor de matrak. "Maar het gebruik van pepperspray is inderdaad ter sprake gekomen tijdens onderhandelingen", bevestigt vakbondsafgevaardigde Silvia De Caboter van ACOD. In september komt dat onderwerp opnieuw op tafel tijdens de werkgroep. 

Naast de matrak, kan de MIVB volgens hem nog maatregelen nemen om de agressie een halt toe te roepen. “Bij het uitschrijven van een boete, ziet de zwartrijder steeds de naam van de controleur verschijnen. Dankzij de sociale media en het internet tout court is het vandaag niet moeilijk meer om te weten te komen waar iemand woont. Verschillende van mijn collega’s zijn thuis al opgezocht door hardleerse zwartrijders of vonden een dreigbrief onder de ruitenwisser van hun auto. Waarom vervangt de MIVB onze naam niet door een serienummer?”

‘Worden niet au sérieux genomen’

“Een ander probleem is dat iedere controleur na verloop van tijd opnieuw in hetzelfde station terecht komt. Daardoor kom je opnieuw in contact met dezelfde herrieschoppers die je dan ook doelgericht komen opzoeken. Dat leidt tot stress en gaat meestal gepaard met een nieuw incident. Wij hebben dat via de vakbond al aangekaart, maar het probleem wordt gewoonweg niet au sérieux genomen.”

De MIVB voert volgens de MIVB-agent een beleid dat zich laat samenvatten als too little, too late. “Op deze manier zullen de dodelijke ongevallen niet lang meer uitblijven. Het is tijd dat de MIVB werk maakt van extra middelen en luistert naar het personeel. Alleen door de problemen samen aan te pakken, kan de rust op termijn terugkeren.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?