Leopold II tunnel

MR en N-VA eisen onderzoekscommissie over tunnels

© Belga
25/01/2016

De MR-oppositie vindt dat er snel een onderzoekscommissie moet komen over de staat van de Brusselse tunnels. "Zo kan vastgesteld worden wie verantwoordelijk is voor de tunnelsaga." Dat stelde parlementslid Boris Dilliès voor. "Na een weekend met dramatisch nieuws voor de Brusselse mobiliteit moeten we bovendien ook denken aan de toekomst, we moeten de aanleg van een dubbeldekstunnel bestuderen." N-VA steunt de vraag van MR.

MR zal maandagnamiddag de oprichting van de parlementaire onderzoekscommissie voorstellen. "Het is nodig om de de minister van Mobiliteit, Pascal Smet, te confronteren met het gebrek aan keuzes van de laatste tien jaar", zegt Boris Dilliès (MR), die voorzitter is van de commissie Infrastructuur van het parlement. "We moeten bestuderen wie welke verantwoordelijkheden had de afgelopen vijftien jaar, om te vermijden dat zo'n situatie zich in de toekomst nog voordoet."

Ondertussen moeten er alternatieven gezocht worden voor het verkeer. "En we moeten laten bestuderen of er geen dubbeldekstunnel gebouwd kan worden. Dat geld kan misschien komen van een privatisering van de tunnel."

Vorige week raakte bekend dat de Stefaniatunnel een jaar gesloten blijft. Ook in de Leopold II-tunnel kwamen dit weekend weer brokstukken naar beneden. Die tunnel werd ondertussen weer geopend voor het verkeer.

Verantwoordelijk
N-VA laat ondertussen weten dat het de vraag van MR steunt. Volgens de nationalisten moet het dossier "tot op het bot worden uitgezocht." Brussels parlementslid Cieltje Van Achter hoopt dat zo duidelijk wordt waarom het onderhoud van de tunnels te wensen overliet en wie politiek verantwoordelijk is.

“Alleen door de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie kan de waarheid in dit dossier aan het licht komen, en kunnen lessen worden getrokken voor de toekomst”, aldus Van Achter.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni