Sammy Mahdi (CD&V), staatssecretaris voor Asiel en Migratie

| Sammy Mahdi (CD&V), staatssecretaris voor Asiel en Migratie.

Ontradingscampagne moet Albanië uit top 6 asielaanvragen halen

© Belga
19/10/2021

Om de plotse stijging van het aantal Albanese asielzoekers in België te counteren werken beide landen aan een ontradings- en informatiecampagne. In het najaar start een campagne om ook op lange termijn Albanezen te informeren met influencers, podcasts en mini-tv-series.

Dat meldt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Sammy Mahdi (CD&V) naar aanleiding van een ontradingsmissie naar Albanië.

"Albanië werkt bijzonder goed mee aan terugkeer. Alleen moeten we vermijden dat mensen die geen nood hebben aan bescherming naar ons land komen en het opvangsysteem belasten. Deze ontradingscampagne is niet alleen beter voor onze asieldiensten, maar ook en vooral voor de Albanezen zelf die hier uiteindelijk toch niet mogen blijven," licht de staatssecretaris toe.

In augustus vroegen 72 mensen uit Albanië asiel aan in ons land en in september 88. Dat maakt dat dit jaar al 412 Albanezen asiel aanvroegen en Albanië in september plots in de top 6 van herkomstlanden stond, hoewel die mensen vrijwel geen kans op asiel maken bij ons. Fedasil vangt vandaag 348 mensen van Albanese afkomst op. Dossiers van mensen die ook moeten behandeld worden, maar quasi altijd met een negatieve beslissing als uitkomst.

In 2019 kregen 28 Albanezen asiel op een totaal van 621 asielaanvragen. In 2020 waren dat er 7 en in 2021 voorlopig 6. De beschermingsgraad ligt op zo'n 4,5%, wat beduidend lager is dan de 36,9% van mensen die in het algemeen bescherming krijgen in België na een asielaanvraag.

Influencers

Ook op langere termijn wordt aan correcte informatieverspreiding gewerkt. De Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) werkt samen met de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) een vernieuwde aanpak uit. Veertien influencers uit lokale gemeenschappen zullen ingezet worden om hardnekkige foute informatie te doorprikken.

Uit het onderzoek van IOM blijkt dat 50 procent van de groep die migreert (18-35 jaar) Facebook en Instagram gebruikt en 70 procent van de groep die migreert (18-35) naar tv-series kijkt. Daarom zou het noodzakelijk zijn om naast de klassieke kanalen zoals persconferenties, kranten en tv in te zetten op sociale media en nieuwe vormen van nieuwsduiding (podcasts).

Fake news

"Goede informatie zorgt ook voor minder terugdrijvingen aan de grens. Mensen die zich goed informeren vertrekken minder en komen uiteraard niet toe op de luchthaven zonder duidelijk reisdoel als studeren of het hebben van werk," stelt directeur-generaal Freddy Roosemont van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ).

"Sociale media zijn belangrijk om correcte informatie te verspreiden. De Albanese gemeenschap is vrij gesloten waardoor fake news of foute informatie lang blijft bestaan. Maar één goed getarget bericht dat je toch niet zomaar in België kan blijven doet veel om dat nieuws onder families en kennissen te verspreiden," besluit staatssecretaris Mahdi.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni