Sint-Joost: aanvraag voor Lazarusplein met doorgaand verkeer

© Bureau Bas Smets

<p>De gemeente Sint-Joost heeft een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd voor de heraanleg van het Sint-Lazarusplein. In tegenstelling tot de oorspronkelijke plannen blijft doorgaand verkeer in beide richtingen mogelijk, maar met smallere rijstroken. Burgemeester Emir Kir (PS) belooft veel beterschap voor voetgangers en fietsers.</p>

<p>De gemeente Sint-Joost heeft een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd bij het Gewest voor de heraanleg van het Sint-Lazarusplein. In tegenstelling tot de oorspronkelijke plannen blijft doorgaand verkeer in beide richtingen mogelijk, maar met smallere rijstroken.</p>&#13;
&#13;
<p>In de oorspronkelijke plannen van architecten Bas Smets en Jean-Pierre Charbonneau zou de Sint-Lazaruslaan een groene vallei worden die de twee delen van de Kruidtuin met elkaar verbindt. Dat was het opzet van het winnende project voor de heraanleg. Het Sint-Lazarusplein en de Reginasquare zouden levendige pleinen moeten worden.</p>&#13;
&#13;
<p>Maar vrij snel kondigde burgemeester Emir Kir aan dat hij de plannen wou herbekijken. Dat komt deels uit vrees voor onveiligheid - straatprostitutie – en deels uit gebrek aan middelen. De bouwaanvraag betreft een hertekening van het plein waarbij doorgaand verkeer mogelijk is.</p>&#13;
&#13;
<p>"Er zijn tal van redenen die daarbij meespelen"; legt Emir Kir uit aan <em>brusselnieuws.be</em>. "De Vooruitgangstraat wordt verkeersvrij, en dat heeft al een grote impact op het verkeer. Ik ben inderdaad een voorstander van het herenigen van de twee delen van het Kruidtuinpark. Maar dat is nu niet mogelijk: daarvoor heb je 30 miljoen euro nodig."</p>&#13;
&#13;
<p>"Maar ik ben blij met het compromis. Nu heb je helemaal geen Sint-Lazarusplein, maar eerder een braakliggend terrein. Het wordt een aangename plek, ook voor fietsers en voetgangers, want de strook voor het autoverkeer wordt veel kleiner", aldus Kir.</p>&#13;
&#13;
<p><strong>Ondergrondse parkings</strong><br />&#13;
De werken kosten 4 miljoen euro. Het grootste deel wordt gefinancierd door Beliris - het samenwerkingsakkoord tussen de federale overheid en het Brusselse Gewest. Voorts betaalt de promotor van de Silver Tower stedenbouwkundige lasten. </p>&#13;
&#13;
<p>Met die opbrengst van de stedenbouwkundige lasten legt de gemeente - die het geheel coördineert - 29 ondergrondse parkings aan voor de buurtbewoners. Voorts komt er een beperkt aantal woningen.</p>&#13;
&#13;
<p>De werken beginnen eind 2015, begin in 2016.</p>&#13;
&#13;
<p><strong>Ecolo-Groen: "Sint-Lazarus zal niet uit de dood opstaan"</strong><br />&#13;
"Oppositiepartij Ecolo-Groen is allerminst tevreden met de gewijzigde plannen voor de heraanleg. Om het afvoeren van het winnend ontwerp te rechtvaardigen gebruikt burgemeester Kir valse argumenten", zegt Frederic Roekens. "Het afvoeren van de doorsteek van het park en het herenigen van de twee delen van de Kruidtuin zou voor meer onveiligheid zorgen. Indien de wijk geïsoleerd is van de binnenstad is het precies door het drukke autoverkeer op de Kleine Ring en de omliggende straten. Er zou ook geen geld zijn voor het herenigen van de twee delen van het park wat absoluut fout is."</p>&#13;
&#13;
<p>"De voorziene Beliris-enveloppe voorzag wel degelijk in middelen om de twee delen van het park te verenigen. Het bedrag van 30 miljoen euro waar de burgemeester over spreekt is bij de haren getrokken en is absoluut niet onderbouwd." Roekens pleit ervoor om het oorspronkelijke winnende ontwerp van de architecten als basis te nemen voor de heraanleg.</p>&#13;

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?