Smet: ‘Kanaal moet centrum van de stad worden’

© SP.A Brussel
De Brusselse SP.A heeft grootse plannen voor het kanaal. Dat moet volgens de partij het nieuwe centrum van Brussel worden. Volgens de socialisten ontbreekt het op dit moment echter aan visie en ambitie om echt iets aan te vangen met de Brusselse stroom.

Vlaams minister voor Brussel Pascal Smet (SP.A) presenteerde de plannen vrijdag op een persconferentie. Hij hekelde ook de huidige kanaalpolitiek, of liever: het gebrek aan een kanaalpolitiek. "Elke stad die een ziel heeft, heeft ook een rivier," zei hij. "Vandaag beschouwt niemand het kanaal als de rivier van Brussel. Een globale visie ontbreekt."

De Brusselse socialisten - Pascal Smet, Yamila Idrissi, Elke Roex, Jef Van Damme en Bernadette Vriamont - dachten daarom zelf een visie bij elkaar. Ze delen het kanaal op in vijf zones, met voor elk een nieuwe bestemming.

  • Het gebied tussen het station van Schaarbeek en het kanaal moet een toeristische trekpleister worden. Daarvoor moet de huidige industriezone verdwijnen. Meer richting Vilvoorde, op de site van Schaarbeek-Vorming, moet er een stedelijk bevoorradingscomplex komen.
  • Rond Thurn & Taxis moet er een ecologische woonwijk komen. Aan het Vergotedok is er plaats voor de zeescouts en roeiclubs. De hele kanaalzone biedt volgens de SP.A kansen om nieuwe woonwijken uit te bouwen. Een openluchtzwembad mag uiteraard niet ontbreken.
  • Het stuk tussen Sainctelette en de Ninoofsepoort mag niet langer een barrière zijn tussen het hippe stadscentrum en Sint-Jans-Molenbeek. Die twee werelden moeten in elkaar overvloeien.
  • De Ninoofsepoort wordt heraangelegd als stadspoort met een park en een promenade. Fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer krijgen er voorrang. De autohandel uit de Heyvaertwijk moet verkassen naar de Marlysite in het noorden.
  • Verderop in Anderlecht wil de SP.A een 'Mundaneum', een grote campus die de verschillende scholen in de buurt bundelt, aangevuld met stage- en opleidingsbedrijven.

De SP.A heeft de voorstellen van de stadsdroom gebundeld op een website en in een tweetalige uitgave om een breed debat aan te gaan.

Kanaal in beweging

Het is niet toevallig dat evenementen zoals Festival Kanal en deze zomer PleinOPENair de blik op het kanaal richten. De enige nog zichtbare waterweg van Brussel ondergaat langzaam maar zeker een metamorfose. Met nieuwe bruggen en parken, een winkelcentrum, een grote woontoren en mogelijk zelfs een nieuwe jachthaven moet de oude industriezone langs het kanaal een aantrekkelijke ontmoetingsplaats worden. Maar zo'n vaart loopt het nog niet, althans niet overal. Het kanaal is op de meeste plaatsen nog altijd een breuklijn waar de groeiende sociale kloof in deze stad aan de oppervlakte komt. De uitdagingen zijn groot en de uitkomst van heel wat projecten is vooralsnog onzeker. Dat mag blijken uit onderstaande selectie van bijdragen over evenementen en projecten in de kanaalzone.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?