Tunneldossier woensdag op overlegcomité

© brusselnieuws.be
25/01/2016

Premier Charles Michel (MR) wil het dossier van de Brusselse tunnels in de hoofdstad op de agenda van het komende Overlegcomité plaatsen. In het overlegcomité zitten vertegenwoordigers van de verschillende regeringen van het land. Eerder op de dag hadden MR-vicepremier Didier Reynders en PS-kopstuk Laurette Onkelinx erop aangedrongen dat de federale regering en de gewesten samen moeten werken om de Brusselse mobiliteitsproblemen op te lossen.

De volgende vergadering van het overlegcomité is voorzien op woensdag. Omdat de deadline verstreken is om punten op de agenda te plaatsen, zal het dossier van de Brusselse tunnels onder het punt 'varia' behandeld worden, aldus de woordvoerder van de eerste minister.

Eerder op de dag werd al opgeroepen tot overleg. "Er zijn investeringen nodig. Op Belgisch niveau moeten de federale regering en alle gewestregeringen samen rond de tafel zitten om een oplossing te vinden", zei Onkelinx maandag op de RTBF-radio.

MR-vicepremier Didier Reynders zit op dezelfde golflengte: "De federale regering en de gewesten moeten samenwerken over hoe we het Gewestelijk Expresnet (GEN), de metro en de renovatie van de tunnels moeten aanpakken", zei hij op Bel-RTL.

Volgens Onkelinx moet het Brussels Gewest middelen vrijmaken voor de tunnels. Eerst moet het wel de volledige toestand van die tunnels in kaart brengen en weten welke tunnels gerenoveerd of opgegeven kunnen worden en welke oplossingen mogelijk zijn.

Gewestelijk Expresnet
Reynders ging ook in op het GEN. De ingebruikname van dat voorstadsnet loopt serieuze vertraging op in Wallonië, terwijl het GEN in de richting van Vlaanderen vanaf 2016 operationeel moet zijn.

"Het GEN moet afgewerkt worden", zei Reynders. "We moeten een debat voeren over hoe we het totale GEN gaan financieren, want het moet er komen."

Wat die financiering betreft, vindt Reynders dat het federale niveau moet instaan voor alles wat spoorinfrastructuur is. Het Brussels gewest moet voor de tunnels instaan en de metro-uitbreiding moet gecofinancierd worden via Beliris, het federale investeringsfonds voor Brussel.

Onkelinx benadrukte dat het Brussels gewest dankzij de herfinanciering die voorzien was in de zesde staatshervorming niet in het rood staat. "We vragen niets aan de andere gewesten", zegt ze. Wel vindt ze dat de gewesten met Europa moeten onderhandelen over de strenge begrotingsnormen. Ze wil kunnen investeren zonder dat een klein tekort bestraft wordt.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni