Voka: 'tunnelsaga bedreigt hoofdstadsfunctie van Brussel'

© Belga
25/01/2016

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, vreest dat Brussel onbereikbaar wordt als er tunnels gesloten worden. En dat zet de rol van Brussel als hoofdstad en internationale stad stevig onder druk. Voka vindt dan ook dat er een renovatieplan moet komen en pleit zelfs voor extra tunnels op de kleine ring.

De organisatie denkt dat tunnelsluitingen voor een ongeziene verkeerschaos zouden zorgen. Dat is niet goed voor de leefbaarheid van de stad. "Daarom dringen wij aan op een snelle renovatie. Die werken gebeuren best 's nachts", laat de ondernemersorganisatie weten in een persbericht.

"Er moet ook bestudeerd worden hoe bijkomende delen van de kleine ring in tunnels kunnen worden geleid, met overkappingen. Zo verbetert ook de leefbaarheid boven de grond", klinkt het nog. Dat kan volgens hen betaald worden met het extra geld dat Brussel ontvangt door de zesde staatshervorming.

Voka pleit daarnaast voor extra investeringen in het Gewestelijk Expresnet (GEN), de trams van het Brabantnet-project van De Lijn, en een aanpassing van de grote ring rond Brussel.

Vrijdag werd aangekondigd dat de Stefaniatunnel nog een jaar dicht kan blijven. In de Leopold II-tunnel kwamen dit weekend nog brokstukken naar beneden.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni