SLT FEB24 EXPO mima Delphine Somers 2020
Delphine Somers is één van de Brusselse artiesten die deelnemen aan Popcorn.
Review
Score: 4 op 5

Expo 'Popcorn' bij MIMA: 'Een duik in een ontregelende droomwereld'

Andy Furniere
02/02/2024

Met Popcorn biedt het MIMA op het eerste zicht een uitbundige uitweg uit de slechtnieuwsshow die de actualiteit vandaag de dag al te vaak opvoert. Maar het dromerige universum van de 15 getoonde kunstenaars is minder onschuldig dan het lijkt.

Later deze maand vieren Bozar en de KMSKB de honderdste verjaardag van het surrealisme met twee tentoonstellingen die de geschiedenis van de kunststroming belichten, maar je kunt nu al in het MIMA terecht voor een stevig shot hedendaags surrealisme. Popcorn is een ambitieuze groepstentoonstelling met werk van 15 jonge en meer ervaren kunstenaars, waaronder verschillende Brusselaars – zoals Delphine Somers, Silio Durt en Nina Vandeweghe.

Popcorn is enerzijds een welkom tegengif voor alle somberheid die we iedere dag over ons hoofd gekieperd krijgen. De uitbundige kleuren en absurde humor spatten van de muren. De expo zit vol verwijzingen naar strips, videogames en de geek-cultuur. Maar wie scherpstelt, merkt dat de meeste werken vol kritische referenties zitten naar de realiteit van vandaag. De droomwereld wordt nooit een koortsachtige nachtmerrie, maar ontregelt wel.

De expo zit vol verwijzingen naar strips, videogames en de geek-cultuur. Maar wie scherpstelt, merkt dat de meeste werken vol kritische referenties zitten naar de realiteit van vandaag.

Neem het werk van de Brusselse schilder Delphine Somers waarin ze oude Vlaamse elementen uit folklore en religieuze mythologie met een scheut ironie overgiet om tot luchtige dystopische toekomstbeelden te komen. Zo voorspelt ze in een van haar schilderijen dat er anno 3865 een paard zal bevallen van een man die beweert de nieuwe Messias te zijn.

Een andere Brusselaar, Silio Durt, maakte een verontrustende serie kinderportretten die schuilgaan achter grote letters met niet mis te verstane boodschappen zoals ‘Horreur’ en ‘Erreur’. Een televisie midden in de ruimte spuwt constant beelden van explosies en boosaardig lachende slechteriken in oude tekenfilms. Of hoe geweld via de opvoeding en de popcultuur bij kinderen binnendringt.

De Fransman Pol-Edouard Flores richt zich met zijn bijdrage, een visuele creatie inclusief licht-en geluidseffecten, specifiek op de opgepompte agressie in computerspellen zoals de iconische first-person shooter Doom. Zorgen dergelijke games voor een veilige uitlaatklep of bagatelliseren ze geweld met alle gevolgen van dien? Schuilt er gevaar in de geek-cultuur? Het is nog een voorbeeld van het voer voor debat dat Popcorn voorschotelt, zonder dat je er zure oprispingen van krijgt.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie