4.000 handtekeningen tegen torens in de Wetstraat

© perspective.brussels
| Hoogbouw in de Wetstraat, zicht uit het centrum

Het protest tegen het gewestelijke plan voor de Wetstraat blijft groeien. Een petitie tegen het plan met torens tot 155 meter verzamelde al 4.000 handtekeningen. Het protest richt zich tegen de hoogte van de gebouwen, maar ook tegen het gebrek aan inspraak in de procedure waar minister-president Rudi Vervoort (PS) voor verantwoordelijk is.

De toekomst van de Europese wijk is al jaren de inzet van een strijd. Het Gewest wil niet enkel minder autoverkeer en meer zachte mobiliteit in de Wetstraat, er moet ook plaats komen voor hogere gebouwen, tot 155 meter. Dat is nog enkele meter meer dan het hoogste gebouw van het land: de Zuidertoren.

De torenplannen van de regering stoten op heel wat protest, las u hier eerder al. Buurtbewoners die wat richting Montgomery wonen vrezen dat hun perspectief op het centrum wordt verpest door torens die bijvoorbeeld boven de triomfboog van het Jubelpark uitsteken. In de directe nabijheid van de toren is er dan weer veel ongerustheid over de schaduw van de torens.

Openbaar onderzoek tot 5 december

Dat de wijkcomités heel wat steun krijgen blijkt nu ook uit een petitie tegen het Richtplan van Aanleg (RPA), het stedenbouwkundige kader dat de hoge torens moet mogelijk maken. Dinsdagnamiddag hadden de initiatiefnemers (het wijkcomité Montgomery-Tervuren) de kaap van de 4.000 handtekeningen gerond.

Het openbaar onderzoek over het RPA Wet, zoals het gewestelijk plan heet, loopt nog tot deze donderdag 5 december.

Naast de wijkcomités gaven ook de Stad Brussel en de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen al een negatief advies.

En ook bij stadsvereniging Bral (die niet betrokken is bij de petitie) is er heel wat ontevredenheid. De organisatie spreekt in naam van verschillende wijkcomités, die vooral een probleem hebben met de manier waarop de Brusselse regering en met name het kabinet van minister-president Rudi Vervoort (PS) grote immobiliënprojecten aanpakken.

"On refait la ville sans ses citoyens", zegt Liévin Chemin van Bral. "Er is veel te weinig inspraak en de verschillende Richtplannen van Aanleg worden zo snel na elkaar gelanceerd dat we amper de tijd hebben om adviezen te formuleren."

Van 4 naar 2 rijstroken in de Wetstraat

In het geval van het RPA Wet richt de kritiek zich ook op de mobiliteit. De comités vrezen dat het Gewest teveel parkeercapaciteit zal toekennen aan de Europese instellingen. Ook de hoogte van de gebouwen en de vrees voor voortdurende werken in de wijk spelen mee.

Bral zelf vindt de visie op meer zachte mobiliteit in het RPA best wel interessant. "Maar nu wordt voorgesteld om de bestaande gebouwen achteruit te schuiven en zo meer openbare ruimte te creëren. Wij voelen meer voor het schrappen van twee van de vier rijstroken. Dan heb je meteen ook veel meer plaats voor fietsers en voetgangers." De stadsvereniging benadrukt ook dat de afbraak van de bestaande gebouwen een grote milieu- en klimaatimpact heeft.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?