Beci noemt nieuwe fietspaden in Wetstraat ‘guerillastedenbouw’

© Kevin Van den Panhuyzen/BRUZZ

Maandag kreeg de Wetstraat nieuwe, okergele fietsstroken en dat amper twee dagen na de aankondiging ervan. Ondernemersorganisatie Beci begrijpt niet dat Brussels mobiliteitsschepen Bart Dhondt (Groen) dat zomaar mag doen zonder stedenbouwkundige vergunning. “Een extreem voorbeeld van guerillastedenbouw”, vindt Beci-CEO Olivier Willocx. Dhondt zegt dat er geen vergunning nodig is voor een geverfde fietsstrook.

Dat laat Beci weten in een persbericht. "Natuurlijk weten wij dat de groene partijen een visie nastreven waarbij auto’s zoveel mogelijk uit het straatbeeld worden geweerd, zodat op termijn iedereen opteert voor zachte mobiliteitsmodi”, zegt CEO Olivier Willocx van Beci, “maar dit laatste wapenfeit is wel een extreem voorbeeld van het tactical urbanism of 'guerrillastedenbouw', dat de milieubeweging zo graag aanwendt om wat sneller te gaan met ingrijpende maatregelen en infrastructuurwerken.”

Beci wil weten of schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) wel alle nodige vergunningen heeft om zijn fietsmarkeringen aan te leggen. “Wat met haalbaarheidsstudie, impactanalyse, consultatieronde en naleven van de geldende vergunningsprocedures?”, vraagt Willocx zich af. Het gaat de Beci-CEO om “goed bestuur”, niet om de intrede van het fietspad an sich, zegt hij.

Markeringen

Schepen Bart Dhondt verdedigt zich via het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move. “Dat plan is al goedgekeurd door het Gewest en het Brussels parlement. Wij volgen dat plan en proberen waar mogelijk de fietsinfrastructuur nu al te verbeteren binnen het juiste, wettelijk kader”, zegt Dhondt aan BRUZZ. “In eerste instantie via markeringen, in tweede instantie via vergunningen."

Voor een gemarkeerde fietsstrook, zoals in de Wetstraat, is geen stedenbouwkundige vergunning nodig, benadrukt de schepen. Dhondt geeft toe dat er nog geen vergunning is voor een verhoogd, afgescheiden fietspad in de Wetstraat. “Die vergunning is aangevraagd tijdens de vorige legislatuur en werd toen afgewezen”, erkent Dhondt. "Maar, wat wij doen, is niet nieuw. We brengen al fietsmarkeringen aan op andere grote lanen, zoals in de Adolphe Maxlaan en de Koloniënstraat. En ook deze strook in de Wetstraat is een heel belangrijk fietspad voor duizenden fietsers per dag."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?