Brussel zoals het al had moeten zijn (1): Voetgangersbrug naar nergens

© TG

Elk jaar worden er in Brussel heel wat grote bouwprojecten aangekondigd, maar een deel daarvan sterft een stille dood of komt maar niet van de grond. Hoe zou het nog zijn met… de voetgangersbruggen over het Kanaal, aangekondigd in 2010?

Wie regelmatig aan het Kanaal komt ziet het snel: er ontbreekt iets aan de Vlaamsepoort. Bij de heraanleg van de westelijke Kleine Ring kwam er een eigen bedding voor bussen en trams, een voetgangerspromenade… en een voetgangersbrug naar Graaf van Vlaanderen. Einde van de werken: 2012. Het is nu al 2016, maar veel meer dan de funderingen voor de brug ligt er nog niet.

En dus gaapt er al een half decennium een gat in de promenade. Dranghekken scheiden er de voetganger van het kanaalwater. De bouw van de voetgangersbrug, die een verbinding moet vormen tussen het stadscentrum en metrostation Graaf van Vlaanderen, is keer op keer uitgesteld door onenigheid.

Vast of verstelbaar?
Het project dateert al van toen Pascal Smet (SP.A) voor de eerste keer minister van Mobiliteit was. Toen was alles nog eenvoudig: een heraanleg van de westelijke kleine Ring, met voetgangersbrug. Een gewone vaste brug, voorzien op een vaarhoogte van vijf meter.

Smet werd echter opgevolgd door Brigitte Grouwels (CD&V), die de haven tegemoet wou komen met een vaarhoogte van zeven meter. Dat vereiste wel een verstelbare brug, en dus nieuwe plannen en vergunningen. Voeg daarbij nog een stroeve samenwerking tussen gewest en Brusselfonds Beliris. Resultaat: uitstel na uitstel.

Ondertussen zit Smet terug op zijn oude plaats en is er sprake van tijdelijke vaste bruggen. Volgens nieuwe plannen begint de bouw in het voorjaar van 2018.

Lees verder onder de afbeelding

Voor het eerst op schema
Eind vorig jaar werden uiteindelijk nieuwe plannen aangekondigd: er komen twee ‘tijdelijke’ bruggen, voorzien op een vaarhoogte van vijf meter. Een brug aan de Vlaamsepoort, en een aan de Ninoofsepoort. De tijdelijkheid is relatief, want de bruggen kunnen maar liefst 20 jaar of langer mee. Voor het eerst in dit dossier lijkt alles volgens plan te lopen.

“Het voorontwerp voor de bruggen is klaar, en is al voorgelegd aan de meeste betrokkenen,” klinkt het bij Elien De Swaef, woordvoerder van Beliris. “In september kunnen we dan de bouwvergunning aanvragen.”

“Het gaat om lichte wit-stalen bruggen,” voegt Lore Vandoorne toe, woordvoerder van Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A). “Het begin van de werken is voorzien voor 2018, de bruggen moeten klaar zijn voor het einde van de legislatuur.” En ook dat is nog steeds wat vorig jaar aangekondigd werd. Hout vasthouden dus. De bruggen zullen 2,2 miljoen euro kosten.

Totale vertraging: bijna een decennium. De voetgangersbruggen zijn overigens niet de enige ‘luchtbruggen’ die al lang aangekondigd worden, zo is er ook van de Picardbrug aan Thurn & Taxis nog geen spoor.

Brussel zoals het al had moeten zijn

Elk jaar worden er in Brussel heel wat grote bouwprojecten aangekondigd, maar een deel daarvan sterft een stille dood of komt maar niet van de grond. BRUZZ zoekt in 5 afleveringen uit hoe Brussel al had moeten zijn.     
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?