Coca-Colabord aan de Brouckère moet weg

Kris Hendrickx
© BRUZZ
18/11/2020
Ook in:
en nl

De huidige lichtreclame voor Coca-Cola aan het de Brouckèreplein moet weg. Het bord heeft geen vergunning meer en staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet vindt het buiten proportie. Hij wil ook een debat opstarten over de aanwezigheid van reclame op het plein.

Iedereen kent het lichtgevende reclamepaneel voor Coca-Cola op het de Brouckèreplein wel. Het huidige ledscherm op het dak van het Continentalgebouw staat er sinds 2011 en domineert het perspectief vanuit de voetgangerszone. Ook in de voorbije decennia pronkte de reclame voor Coca-Cola boven het plein.

Het scherm kwam het voorbije jaren verschillende keren in het nieuws, onder meer omdat het te fel scheen, maar ook omdat de Stad aanvankelijk geen vergunning had gevraagd voor het nieuwe paneel, dat een ouder reclamebord voor het frisdrankmerk verving.

Te groot

De vergunningsaanvraag kwam uiteindelijk in orde, maar vandaag is ook die vergunning alweer afgelopen, sinds eind 2019 al.

Staatssecretaris voor stedenbouw Pascal Smet (One.brussels - SP.A), grijpt die gelegenheid nu aan om een nieuwe vergunning te weigeren, verneemt onze redactie. “Het huidige bord is gewoon te groot. De gemachtigde ambtenaar van het gewest heeft dan ook een negatief advies gegeven, dat bindend is,” legt Smet uit.

"We willen bekijken of we nog wel reclame willen op dat plein. De oude nostalgische reclame was bijvoorbeeld een stuk charmanter."

Pascal Smet (One.brussels - SP.A)

Pascal Smet 12 BRUZZ ACTUA 1675

De staatssecretaris wil het huidige bord niet enkel weg. Hij wil graag een debat opstarten met de Stad over de aanwezigheid van reclamepanelen op het plein. Vandaag is er ook nog een groot lichtgevend scherm aan de overzijde van de het Coca-colabord, op het Muntcentrum. En het plein heeft ook een geschiedenis van uitbundige lichtreclame.

“We willen samen met de Stad bekijken of we nog wel reclame willen op dat plein. Zoja, dan willen we bepalen aan welke criteria die moet voldoen. Qua omvang, maar ook qua stijl. De oude nostalgische reclame was bijvoorbeeld een stuk gestileerder en charmanter.”

Inventaris

Wanneer het huidige bord wordt weggehaald is nog niet helemaal duidelijk. Het paneel in kwestie levert de Stad een aardige duit op. In 2011 was al sprake van een bedrag van 10.000 euro per maand.

Het debat over reclame op het Brouckèreplein wil Smet al snel voeren. Op wat langere termijn laat hij ook een inventaris maken van alle reclame op de openbare weg in Brussel, zowel op gemeente- als gewestwegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Stedenbouw, coca-colabord, Pascal Smet, De Brouckèreplein

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni