reeks

De maakbare stad: het Flageyplein

Brussel verandert elke dag, en vaak kunnen we ons al snel niet meer herinneren hoe een plek er vroeger nu weer uitzag. Soms gebeuren die veranderingen stoemelings en soms is er jaren gepalaver nodig om tot een consensus te komen.

Het Flageyplein is zo’n plaats waar jarenlang over de heraanleg gediscussieerd werd. De foto links toont het plein in 2002, toen het nog een openluchtparking was. In 2004 beslist toenmalig minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) om een architectuurwedstrijd uit te schrijven. Daarmee veegt hij meteen de plannen van zijn voorganger Jos Chabert (CD&V) van tafel. 45 architecten stelden zich kandidaat, en uiteindelijk wordt in juli 2005 gekozen voor het Brussels kantoor D+A International en het Duitse Lattz & Partner.

In juli 2007, na vier jaar grondwaterproblemen, is de aanleg van het stormbekken van 33.000 kubieke meter afgerond. Na vertraging door protest van de gemeente Elsene wegens te weinig bovengrondse parking, starten de werken in januari 2008 toch, en op 5 juli 2008 wordt het Flageyplein feestelijk geopend. Pas in november 2010 gaat ook de ondergrondse parking open, al wordt die tot vandaag, 20 jaar na de eerste spadesteek, nog steeds af en toe gedwongen ontruimd bij aangekondigde zware regenval.

Leuke details: de groene container van het bloemenkraam en Frit Flagey staan er vandaag nog alsof ze nooit zijn weggeweest, de bussen en trams van de MIVB zijn al lang niet meer geel en er stonden vroeger – ondanks de auto's – meer bomen op het plein, al komt daar binnenkort opnieuw verandering in.

Meer nieuws uit Brussel
Vooraan op BRUZZ

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?