Deel inwoners Oudergem vindt plannen voor Herrmann-Debrouxwijk een utopie

© PhotoNews
| Het viaduct Herrmann-Debroux in Oudergem lijkt geen lang leven meer beschoren. Maar over de herinrichting van de buurt is het laatste woord nog niet gezegd.

De inwoners van Oudergem zijn gisteren in gesprek gegaan met het gemeentebestuur over de plannen van het gewest met de Herrmann-Debrouxwijk. Daarin wordt onder andere het Herrmann-Debrouxviaduct omgevormd tot een stadsboulevard. En dat stuitte op heel wat kritiek. “Het project is mooi, maar utopisch”, liet een burger zich ontvallen tijdens de vergadering.

Van 10 oktober tot en met 9 december wordt het Richtplan van Aanleg (RPA) van de wijk ‘Delta-Herrmann-Debroux’ onderworpen aan een openbaar onderzoek in acht gemeenten, waaronder Oudergem. Zo'n RPA legt het ruimtelijke kader en de regels voor de toekomstige wijk vast.

Naast de omvorming van het Herrmann-Debrouxviaduct tot een stadsboulevard, wil het gewest een ondergrondse parking bouwen ter hoogte van de zetel van Adeps, de Franstalige tegenhanger van Sport Vlaanderen.

Verder bestaat het ontwerp uit tal van ingrepen die de verschillende buurten aan beide kanten van de brug moeten omvormen tot ‘gemengde wijken die bestaan uit een gezonde mix van kantoren en woonruimte’.

‘Stadsboulevard met twee rijstroken is hel’

De inwoners van Oudergem lieten dinsdag in een debat met het gemeentebestuur als eerste hun licht schijnen over het project. Daarbij waren de meningen verdeeld. Sommige burgers vrezen dat de aanleg van een stadsboulevard geen oplossing zal bieden voor het fileprobleem.

“Zowel voor Oudergemnaren als pendelaars die gebruik maken van alternatieve ingangswegen naar Brussel, is de komst van een stadsboulevard met twee rijstroken een hel”, zegt Philippe Couchard, die de belangen vertegenwoordigt van de Pinoybuurt, aan Le Soir.

“De nieuwe kruispunten zullen het fileprobleem alleen maar vergroten, zeker als er geen structurele aanpak komt om het verkeer dat Brussel binnenkomt te stoppen. Dat in Vlaanderen en Wallonië de slimme kilometerheffing niet langer op tafel ligt, maakt de situatie er niet beter op.” “Mooi, maar utopisch”, vatte een andere burger het initiatief samen.

‘Plan is geschoeid op grootstedelijk niveau’

Ook perspective.brussels, het expertisecentrum voor de ontwikkelingsstrategie van Brussel, was aanwezig. “Het is duidelijk dat dit plan geschoeid is op grootstedelijk niveau. Wil dat dan zeggen dat het gewest geen concrete ideeën heeft voor de wijken?”, vroeg Tom Sanders zich af.

Brussel Kiest 2019 Didier Gosuin (Défi) lg

Heel wat buurtbewoners maken zich zorgen over de ontwikkeling van een nieuw voetgangersplein aan de Carrefour-site die vooral bouwpromotoren ten goede zou komen.

Burgemeester Didier Gosuin (Défi) verbaasde zich over de vele kritiek en herinnerde iedereen eraan dat dit plan de burger op de eerste plaats zet.

“Stadsplanners hebben kwalitatieve keuzes gemaakt in functie van de inwoners van de gemeenten.” Hij benadrukte daarbij dat de inwoners van de Pinoywijk dankzij dit model opnieuw toegang zouden krijgen tot de noordkant van de E411.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?