Het merk wordt gelanceerd in aanloop naar het Belgische voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie vanaf januari 2024.
De Europese wijk had een slechte reputatie als kantoorwijk, waar het na 17 uur en in de weekends doods is, maar is intussen veel gemengder geworden. Daarom komt een eigen logo op het juiste moment, stelde Gatz. Persoons trad hem bij: "het was een lang proces, maar op stedenbouwkundig gebied is er veel veranderd. De wijk moet 24 uur op 24, 7 dagen op 7, leven. Mensen moeten niet enkel naar de Europese wijk komen om er te werken, eten en bezoeken, maar ook om te wonen."
Patrick Bontinck, CEO van visit.brussels, wees erop dat de Europese wijk goed is voor 12 tot 20 procent van de Brusselse economie. "De wijk is bovendien de eerste toeristische pool van Brussel, met het Europees Parlement, de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis en Autoworld in het Jubelpark."
Typisch Brusselse kenmerken
Bewoners, stakeholders en werknemers van de buurt gingen ook op zoek naar een nieuwe merkidentiteit voor de wijk met troeven als het Jubelpark, het Leopoldpark, levendige handelskernen (Jourdan, Merode, Luxembourg, Jean Monnet) en wereldvermaarde musea. Ook de typisch Brusselse en Europese kenmerken worden weergegeven in het merk. Zo ligt de klemtoon op waarden als inclusie, openheid, en toegankelijkheid.
Het logo van 'European Quarter Brussels' is een 'shared brand', wat betekent dat het ter beschikking staat van alle initiatiefnemers, die het logo ook zelf kunnen inkleuren.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.