Groene straten en Nederlandstalige crèche in wijkcontract nabij Zuidstation

© © Beliris
| Onder meer de inrichting van de Jacques Francksquare wordt verbeterd.

De krachtlijnen van het duurzaam wijkcontract ‘woonvriendelijk station’ in Sint-Gillis zijn bekend. Verschillende straten in de wijk worden vergroend, er komt een Nederlandstalige crèche bij en de wijk krijgt een – bescheiden - Brusselse versie van de Barcelonese superblocks.

Het wijkcontract moet helpen om het dichtbevolkte laag Sint-Gillis, een wijk met weinig groen, een leefbaardere buurt te maken.

Qua openbare ruimte springt de beslissing in het oog om twee straten volledig nieuw aan te leggen van gevel tot gevel. Het gaat om de Joseph Claesstraat en de Emile Feronstraat. De twee assen moeten veel groener en autoluwer worden, maar op welke manier dat zal gebeuren is nog niet duidelijk.

Ook de Jacques Francksquare krijgt een betere inrichting en het Germeauparkje er vlakbij krijgt een bijkomende ingang.

Naast de basisschool Balder in de Mérodestraat komt er een nieuwe Nederlandstalige crèche met 18 plaatsen, op het terrein van Citydev. Een deel van het MIVB-depot aan de Koningslaan wordt dan weer ter beschikking gesteld van lokale verenigingen, zegt schepen voor wijkcontracten Willem Stevens (SP.A/One.brussels).

Minisuperblocks

In de perimeter van het duurzame wijkcontract wil de gemeente ook een Brusselse versie van de superblocks uit Barcelona realiseren. In de Catalaanse hoofdstad houdt dat principe in dat grote delen van het typische stratenplanraster worden omgevormd tot autovrije of autoluwe ruimten. In Brussel wordt de invulling veel bescheidener en is het de bedoeling om zo’n ingreep te doen in korte stukken straat.

superblock
Boven: in Barcelona worden grote delen van het raster waar vroeger auto's reden autovrij of -luw. Onder: Sint-Gillis wil met kleine ingrepen werken, die het autoverkeer (de rode lijnen) ook ontmoedigen.

Hoe het principe van de superblocks wordt uitgewerkt en welke zones precies autoluw worden, wordt pas later bepaald in het kader van een lokaal mobiliteitscontract.

Het duurzaam wijkcontract voorziet ook in de creatie van housing first-woningen voor daklozen.

Op sociale media klonk al kritiek op de plannen, die de breuk tussen de twee zijden van het station niet zou repareren. Maar ingrepen aan het eigenlijke station en op de gewestwegen errond behoren niet tot het wijkcontract, zegt Willem Stevens. In nog eens een ander contract, het stadsvernieuwingscontract rond het Zuidstation, zijn ze wel mogelijk. Hoe dat laatste er zal uitzien, is nog niet bepaald.

Het openbaar onderzoek voor het duurzaam wijkcontract loopt sinds vrijdag 22 januari. Meer info vind je hier.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?