| In 2015 werd de Reyerslaan reeds viaduct-vrij gemaakt.

Urban.brussels heeft een stedenbouwkundig attest verleend aan Brussel Mobiliteit voor de heraanleg van de Reyerslaan. Onder impuls van Pascal Smet (One.Brussels-Vooruit) werd het kenmerkende viaduct in 2015 al gesloopt. Hij wil er nu een gezellige stadsboulevard van maken. “Van een stad voor auto’s naar een stad voor mensen,” klinkt het.

Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet besliste in 2015 om de geplande renovatiewerken van het viaduct niet te laten uitvoeren. In plaats daarvan werd het viaduct afgebroken. Dat plan stuitte oorspronkelijk op veel verzet, maar een studie van de VUB toonde aan dat de gevreesde verkeerschaos uitbleef.

De heraanleg van de Reyerslaan kadert in de plannen om drukke invalswegen om te vormen tot interlokale stadboulevards. “Vlot en bereikbaar voor alle modi, groener en leefbaarder voor alle bewoners”, aldus minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen).

Concrete plannen

In eerste instantie verdwijnen er een aantal rijstroken benadrukt Van den Brandt. “Brussel verandert op die manier van stad gericht op auto’s en transitverkeer naar een stad op maat voor haar bewoners.” Over de volledige lengte komen brede voetpaden en afgescheiden, met een grasstrook, tweerichtingsfietspaden. Centraal blijven in beide richtingen de twee rijstroken voor wagens behouden.

Na de afbraak van het viaduct werden ook de nabijgelegen tunnels volledig gerenoveerd zodat er bovengronds in de toekomstige situatie meer ruimte kon komen voor openbaar vervoer, voetgangers, fietsers en bomen.

Brussel Mobiliteit moet nu de finale detailplannen afwerken en indienen zodat het een bouwvergunning kan krijgen en de werken kunnen starten. “En avant nu om de gedetailleerde plannen in te dienen zodat de werken kunnen starten,” sluit Smet af.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni