Ook bevoegd schepen vindt plan Rijksadministratief Centrum 'een catastrofe'

“Ja, de plannen voor de stadswijk aan het Rijksadministratief Centrum zijn verschrikkelijk, dramatisch zelfs”, zegt schepen van Stedenbouw Coomans de Brachène (MR). De schepen sluit zich daarmee aan bij de kritiek op de "banale" plannen voor de belangrijke site, maar wijst zelf met de vinger naar het Gewest. “Over enkele jaren zullen we met dezelfde verbijsterde blik naar de site op Thurn & Taxis kijken”, waarschuwt hij.

Er is al heel wat inkt gevloeid over de plannen voor de nieuwe wijk op de site van het Rijksadministratief Centrum aan de Pachecolaan, een van de grootste bouwprojecten in de Vijfhoek. Op de site moeten drie nieuwe appartementsgebouwen komen, goed voor 433 appartementen. Er komt ook een basisschool met 456 plaatsen, een crèche voor 72 kinderen, en 13 commerciële ruimtes. 

Maar nadat BRUZZ de hand kon leggen op de plannen voor de nieuwe stadswijk, regende het niet enkel negatieve reacties van lezers, maar ook van architecten en zelfs minister van Pascal Smet (SP.A), die het dossier op de regeringstafel wil leggen. De architectuur is ronduit banaal en te massief voor een dergelijke cruciale plek, klinkt het.

Ook bevoegd schepen niet tevreden
De kwestie stond dan ook op de agenda van de gemeenteraad van de Stad Brussel, maandagavond. Onder meer Marie Nagy (ex-Ecolo) en Ans Persoons (SP.A) wilden weten hoe het overleg met de bouwpromotor verliep en wat de betrokkenheid van bevoegd schepen Geoffroy Coomans de Brachène (MR) net was.

Geoffroy Coomans 2 BRUZZ 1531
Die laatste liet weten het helemaal eens te zijn met de kritiek op het project. “Ja, het ontwerp is verschrikkelijk, dramatisch”, liet hij zich ontvallen. Nochtans heeft de Stad Brussel via het Bijzonder Bestemmingsplan (BBP) de touwtjes in handen om te bepalen wat er net op het gebied moet komen.

Maar volgens de Brachène zijn de plannen voor de site vooral op gewestelijk niveau afgeklopt. “Ik heb me destijds, toen de plannen op de tafel van de Brusselse regering lagen, erg verzet tegen de plannen. Ik wil er ook aan herinneren dat de MR toen niet in de regering zat”, klonk de sneer naar Marie Nagy, de ex-Ecolo’er die de kwestie aankaartte op de gemeenteraad.

Thurn & Taxis
Coomans kreeg erna op gemeentelijk niveau dan wel de bevoegdheid Stedenbouw en vocht sindsdien naar eigen zeggen om een echte verbinding tussen boven- en benedenstad in de plannen te laten opnemen. “Maandenlang hebben we daarover gediscussieerd. Ik heb van de architecten een maquette gekregen met een elegante, mooie verbinding, en hen elke keer terug naar de werkbank gestuurd als die niet meer in het plan bleek te zitten.”

Op de vraag waarom het ontwerp dan uiteindelijk zo anders blijkt uit te draaien, wijst Coomans naar het Gewest. “Ik vrees dat jullie hier binnen enkele jaren met dezelfde vragen zullen staan, maar dan over de site op Thurn & Taxis. Het wordt tijd dat het Gewest zich dat realiseert”, klinkt het.

Woensdag is er nog een overlegcommissie gepland waar de kwestie wordt behandeld, maar die zal vooral over het lastenboek en de effectenstudie gaan. Of Coomans daar zal aanturen op een positief of negatief advies, wou de schepen nog niet kwijt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?