PVDA eist audit naar verkoop Thurn & Taxis-terrein

© Brussels Agentschap voor Territoriale Ontwikkeling
| Deze site van 45 hectare werd in de jaren 90 verkocht. Sinds 2015 is Extensa de enige eigenaar (archiefbeeld).

Parlementslid Mathilde El Bakri (PVDA-PTB) zet vraagtekens bij de manier waarop de Brusselse regering onderhandeld heeft over de verkoop van het Thurn & Taxis-terrein. "Dat is echt het koopje van de eeuw geweest", zegt El Bakri. De Brusselse politica eist dat een onafhankelijke auditcommissie zich buigt over de onderhandelingen.

In de loop van de jaren 90 werd de volledige Thurn & Taxis-site voor een prikje verkocht aan drie projectontwikkelaars. De grond van bijna 40 hectare ging voor zo'n 70 miljoen euro van de hand. Nochtans had het terrein een waarde tussen de 200 en 300 miljoen euro, zo berekende De Tijd destijds.

In januari 2015 kocht Extensa haar partners uit. Zo werd de vastgoeddochter van de holding Ackermans & van Haaren alleen eigenaar van Thurn & Taxis. Tot ergernis van El Bakri, zegt ze aan La Capitale. "Hoe kan publiek domein voor zo'n kleine som verkocht worden aan een financiële holding die zich in belastingparadijzen bevindt?"

Gentrificatie

Volgens het Brussels PVDA-kopstuk gaven politici de sleutel van de Thurn & Taxis-site met opzet aan bouwpromotoren. "Ze proberen het probleem van de verarmde buurten niet op te lossen door de situatie van de bewoners te verbeteren, maar door nieuwe mensen aan te trekken", aldus El Bakri.

Voor haar is de afscheiding tussen het Koninklijk Pakhuis en de Maritiemwijk daar een perfect voorbeeld van. Ook de aanpassing van het Bijzonder Bestemmingsplan (BBP) in 2016 bewijst dat, zegt ze. Daarin was meer ruimte voor bureaus, winkels en productie, maar minder voor sociale woningen. 

Geen sociale woningen

Daar wringt het schoentje nog het meest. "In 2010 was 30 procent nog voorbehouden voor sociale woningen. Daar blijft niets meer van over, terwijl er in Brussel 40.000 gezinnen op de wachtlijst staan. En hoe komt het dat Extensa, ondanks dat gebrek aan sociale voorzieningen, geen stedenbouwkundige lasten moet bijdragen?"

"Als je alle puzzelstukjes op hun plaats legt, kan je niet anders dan besluiten dat Thurn & Taxis gestolen werd. Het is het koopje van de eeuw dat dient om een steenrijke familie nog rijker te maken. Dat is het pijnlijke resultaat van de evolutie die de site de voorbije 20 jaar heeft doorgemaakt", sluit El Bakri af.

Om dat alles te laten onderzoeken eist El Bakri, lijsttrekker van PVDA-PTB in Brussel-Stad, een onafhankelijke audit. Want ook het 'jaarlijkse cadeautje van 3,6 miljoen euro' van Leefmilieu Brussel aan Extensa, begrijpt ze niet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?