Schaarbeek geeft negatief advies over nieuwe Josaphat-wijk: te dicht en te weinig duurzaam

© MS-A & Asymétrie
| Een indruk van de toekomstige Josaphatwijk

De ontwikkeling van de Josaphat-site, een project van het Brussels Gewest, is niet naar de zin van de gemeente Schaarbeek, op wiens grondgebied de nieuwe wijk deels komt. Het schepencollege maakt zich zorgen over het gebrek aan duurzame ambities en de grote dichtheid van de wijk. “Ook de ecologische ambities zijn te snel weggeveegd."

Dat bericht de krant Le Soir.

De plannen voor de site, een van de tien prioritaire wijken van het Brusselse Gewest, zijn op zijn minst ambitieus te noemen. De 30 hectaren braakland tussen de Schaarbeekse Generaal Wahislaan, het station van Evere en de Leopold III-laan moet een nieuwe wijk worden met parken, 1.600 woningen met 45 procent daarvan sociale, alsook handelszaken en publieke voorzieningen.

Ook al moest de nieuwe groene ruimtes de "ruggengraat" van de site worden, en mensen het gevoel geven te "wonen en te werken in een park", toch maakt Schaarbeek zich zorgen over de dichtheid van de bebouwing: 101 woningen per hectare, tegenover 40 tot 80 woningen per hectare in de omgeving rond de site. En dat in een van de dichtstbevolkte gemeentes van Brussel.

Bottle-neck

Burgemeester Cécile Jodogne (Défi) zegt in ieder geval voor een ontwikkeling van de site te zijn. Maar daarvoor moet ook de vraag naar alternatieve mobiliteit worden voldaan. Het Richtplan van Aanleg (RPA) waar het project in kadert, bevat informatie over de aanleg van een buslijn naar de site. Maar de MIVB heeft die plannen nog niet publiekelijk onderschreven. Ook de Gewestelijke Mobiliteitscommissie gaf om dezelfde reden een negatief advies over het project.

Bovendien voorziet de site momenteel slechts drie uitgangen. Dat voor een wijk die, volgens het impact rapport “bijna 5.540 voertuigbewegingen per dag” zal teweeg brengen, met tot “1.120 voertuigbewegingen per uur” in de ochtendspits. Ook al wordt er gekeken naar bijkomende uitvalswegen is de verdichting van de mobiliteit in Schaarbeek een grote zorg.

Te weinig duurzaam

Jodogne is ook niet onder de indruk van de duurzaamheids-ambities van het project: “In het huidige plan hebben ze het gemeenschappelijk warmteproductiesysteem voor de site teruggetrokken. Het is opvallend hoe snel zulke projecten worden weggeveegd”.

De burgemeester kaart ook het vreemde management van het project aan. Volgens haar is het proces helemaal niet voldoende participatief verlopen, en lopen er wat dingen mis in de planning. “Zo was de landschapsstudie pas klaar nadat het gesprek over het RPA begonnen was.”

Evere minder kritisch

In de naburige gemeente Evere, het lokale bastion van minister-president Rudi Vervoort (PS), zijn ze wat voorzichtiger met hun opmerkingen. Ook daar is een advies over het plan neergelegd, dat overwegend positief blijft. De gemeente verwelkomt het “gemengde en duurzame plan” maar vraagt zich af waarom er geen eengezinswoningen in de plannen zijn voorzien. Evere onderschrijft de zorgen over alternatieve mobiliteit van Schaarbeek en wil een woontoren van 20 etages in het noorden van de site zien afzwakken naar 15 verdiepingen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?