Tegenvoorstel voor Gulden-Vlieslaan naar prullenmand

© Pierre Lallemand & Partners
| In hun plannen lieten de handelaren wel nog voldoende ruimte voor de wagen.
Updated: 22-10-2019 - 11:58

Het voorstel van de handelaren voor de heraanleg van de Gulden-Vlieslaan voldoet niet aan de vormvereisten. Daarom werden de plannen, uitgetekend door het architectenbureau rond Pierre Lallemand, naar de prullenmand verwezen.

Een groep winkeliers van vereniging Gulden Vlies was het niet eens met de door Pascal Smet (one.brussels) geplande heraanleg van de Gulden-Vlieslaan. Ze lieten een eigen voorstel uittekenen, waarbij de auto de ventwegen mag blijven gebruiken en er nog parkeerruimte zal overblijven.

Onvolledig dossier

De handelaren dienden zelf een stedenbouwkundige vergunningsaanvraag in, wat vrij uniek is. Maar de aanvraag voldeed niet aan de vormvereisten, zo schrijft de krant La Dernière Heure dinsdag. De gewestelijke dienst urban.brussels verklaarde het dossier op 1 oktober onvolledig.

"Het collectief pleegde geen overleg met Brussel Mobiliteit en met de buurtbewoners", lichtte Pascal Smet, tegenwoordig staatssecretaris voor Stedenbouw, toe. "Bovendien was het project onvolledig en waren de winkeliers geen eigendom of beheerder van de openbare ruimte."

Lallemand passeert Smet

De staatssecretaris voelde zich ook gepasseerd. "Het is toch vreemd dat de promotor (architect Lallemand, red.) geen contact heeft opgenomen met mij. Hij pleegt overleg met zowat iedereen in Brussel, behalve met mij. Mijn deur blijft open. Ik heb hem pas nog een bericht gestuurd, ik wacht op een antwoord", zei Smet maandagnamiddag in het Parlement.

Smet liet ook optekenen dat hij niet tegen een evenementen- en horecaruimte in het midden van de weg is, zoals de winkeliers voorstelden. "Het project dat gedragen wordt door Brussel Mobiliteit voorziet ook in de mogelijkheid om zo'n gebouw uit de grond te stampen. Maar de kosten worden geschat op 100 tot 120 miljoen euro."

Fabian Maingain (Défi) reageerde "verrast" op de afwijzing van het handelarenvoorstel. De Brusselse schepen van Economische Zaken roept Pascal Smet op tot sereniteit. "Wat alle betrokkenen willen, is dat er een globale oplossing wordt gevonden voor de herontwikkeling. Zowel op het vlak van de mobiliteit als op het vlak van de verbetering van de commerciële omgeving voor de wijk."

Maingain wenst geen enkele piste uit te sluiten. "We pleiten nog steeds voor ten minste één discussie waarin de sterke punten van beide projecten op tafel komen. Elke visie heeft sterke en zwakke punten. Ik wil dat het uiteindelijke project het beste samenbrengt en de shopping en mobiliteit in onze wijken verbetert.

"Dat moet gebeuren met respect en dialoog tussen de overheden, de bewoners en de handelaars. Ik denk niet dat Pascal Smets splijting daartoe bijdraagt. Blijkbaar heeft de staatssecretaris van Stedenbouw de lessen van de minister van de Mobiliteit niet onthouden", gaf Maingain zijn ex-collega in het Brussels Parlement een veeg uit de pan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?