Winkeliers komen met eigen voorstel voor heraanleg Gulden-Vlieslaan

© Pierre Lallemand
| De privésector komt met een eigen voorstel om de Guldenvlieslaan heraan te leggen.

Een groep winkeliers is het niet helemaal eens met de door Pascal Smet (one.brussels) geplande heraanleg van de Guldenvlieslaan. Ze komen nu met een eigen voorstel, waarbij de auto de ventwegen mag blijven gebruiken en er nog parkeerruimte zal overblijven. Een vergunningsaanvraag is al ingediend, maar financiering en een bouwheer blijven voorlopig uit.

Toenmalig minister van Openbare Werken Pascal Smet (one.brussels/SP.A) kwam in mei met een plan om de Louizalaan tussen Louiza en Naamsepoort om te toveren in een groene stadspromenade: een 'Brusselse Champs Elysées'. De ventwegen en ruim driehonderd bovengrondse parkeerplaatsen moesten wijken voor fietspaden, bomen en een uitgestrekte wandelboulevard.

Dat tot onvrede van de handelaars, die destijds ‘furieus’ waren omdat ze niet waren geraadpleegd door de minister, zo klonk het uit de mond van Alain Gagnaire van de handelaarsvereniging Brussels Uptown, die onder meer de luxewinkels van de Waterloolaan en het Sofitel-hotel verenigt. (Aan de plannen van het Brussels Gewest ging een consultatieronde vooraf, red.)

Nu komt het collectief van winkeliers, samen met architect Pierre Lallemand, in actie, schrijft La Dernière Heure en bevestigt het architectenbureau aan BRUZZ. Ze komen met een eigen voorstel om de Guldenvlieslaan heraan te leggen, een privéproject voor de openbare ruimte dus

Auto's

Ze willen de auto’s niet verbannen uit de straat. In plaats daarvan moet er aan weerszijden van de weg een smalle parallelle rijstrook blijven waar automobilisten nog met dertig kilometer per uur kunnen passeren. Ook willen ze in het midden van de weg een gebouw plaatsen, met ruimtes voor culturele evenementen en horeca. Tot slot zullen er ongeveer honderd parkeerplaatsen overblijven.

De bedoeling van de winkeliers is niet om het project van Pascal Smet af te schieten, benadrukt Evelyne Gessler van communicatiebureau Deciders. "We willen met het gewest samenzitten. We zijn niet tegen het project, maar we willen de voorstellen van de winkeliers meenemen," zegt ze. Hun project geniet de steun van onder andere de Brusselse Kamer van Koophandel BECI en mobiliteitsorganisatie Touring.

Zelf vergunning aangevraagd

Het collectief diende afgelopen vrijdag zelfs een aanvraag in voor een stedenbouwkundige vergunning, wat vrij uniek is. Die aanvraag is goed aangekomen bij het Brussels agentschap voor stedenbouwkundige vergunningen, bevestigt urban.brussels. Het collectief zal ook op zoek gaan naar een bouwpromotor, mogelijk in samenwerking met het gewest (al heeft dat in mei al een eigen vergunning aangevraagd).

Pascal Smet, inmiddels staatssecretaris bevoegd voor Stedenbouw, is op dit moment niet bereikbaar voor commentaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?