Auto moet tussen Louiza en Naamsepoort wijken voor groene promenade

© Bruno Fortier - Polo Architects - Arcadis
| Meer groen en meer ruimte voor de zwakke weggebruiker.

Een groene stadspromenade in plaats van een brede autosnelweg: zo moet de winkelzone tussen Louiza en Naamsepoort eruitzien. De ventwegen en 365 bovengrondse parkeerplaatsen moeten wijken voor fietspaden, bomen en een uitgestrekte wandelboulevard. "We verbinden boven- en benedenstad met een zone die zal kunnen tippen aan de Champs Elysées."

Het stuk Kleine Ring dat aangepakt wordt is een van de meest onaangename stukken van de ringweg. De Gulden-Vlieslaan (aan de buitenkant van de weg) en de Waterloolaan (aan de binnenkant) worden gedomineerd door auto's, met negen rijstroken op het breedste punt, een parking, en een parallelweg met een parkeerstrook. Dat zorgt voor een ferme barrière tussen Brussel-Stad en Elsene.

Dit stuk Ring wordt nu grondig hertekend. Het Brusselse Gewest diende een bouwaanvraag in die van de verbindingsweg ook een aangename plek voor zwakke weggebruikers moet maken. Twee jaar geleden waren de krijtlijnen van het project al grotendeels bekend, maar na overleg met buurtbewoners hertekende het team Bruno Fortier - Polo Architects - Arcadis de plannen.

Doel is om de openbare ruimte, die nu voor 85 procent voor auto’s bestemd is, van gevel tot gevel te herontwikkelen tot een groene stadspromenade met tweerichtingsfietspaden en esplanade. Het moet een kwalitatieve openbare ruimte worden waar shoppers en bewoners kunnen flaneren, rusten, eten en genieten van het commerciële luxeaanbod van de Waterloo- en Gulden-Vlieslaan.

Zo ruimt het asfalt baan voor homogene en lichte materialen. Op de publieke ruimte komen grote banken, struiken, plantenbakken en 38 nieuwe bomen bovenop de huidige bomenrij. Nieuwe verlichting moet de heringerichte wandel- en fietszone uit de verf laten komen, maar ook het gevoel van veiligheid vergroten in het donker. Er komen ook veilige oversteekplaatsen op de Kleine Ring.

365 parkeerplaatsen geschrapt

De bedoeling is om de omliggende wijken van Sint-Gillis en Elsene opnieuw te verbinden met het stadscentrum via het Egmontpark. Dat betekent ook dat de auto zijn dominante plaats moet afstaan. Alleen het lokale of bestemmingsverkeer zal er nog toegestaan zijn. Transitverkeer zal aangespoord worden om de tunnels te gebruiken en wordt zo uit de woonwijken geweerd.

Op het traject tussen Louiza en de Lakenweverstraat (de Apple-store) komen 2x1-rijstroken, waarna de doorstroming overgaat in de huidige 2x2-rijstroken richting Naamsepoort. Het lokale verkeer blijft wel mogelijk, maar zal worden afgeleid naar de vele ondergrondse parkeergarages (zo'n 1.500 plaatsen) in de buurt. Van de 380 bovengrondse parkeerplaatsen blijven er slechts 15 over.

20190410 RAPPORT Pascal Smet kopje BRUZZ ACTUA 1662

Voor de detailzaken komt er een leverzone met camera’s en paaltjes. Om de bereikbaarheid voor handelaars en hotels te garanderen, zullen de Stad Brussel en het Gewest voor de klanten van de chique detailzaken voituriers (parkeerportiers) voorzien.

"De Gulden-Vlieslaan en de Waterloolaan zijn een symbool van prestige, maar zien er vandaag meer uit als een autosnelweg en een openluchtparking. Nu komt er een echte stadspromenade, die de boven- en benedenstad opnieuw met elkaar verbindt en die kan tippen aan de Champs Elysées in Parijs of de Passeig de Gràcia in Barcelona", zegt minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A).

10 miljoen euro

De bouwaanvraag voor de heraanleg is net ingediend, waardoor het openbaar onderzoek vermoedelijk na de zomer van start kan gaan. Zodra de vergunning is verkregen, kunnen de werken in de tweede helft van 2020 starten. Het budget voor dit project bedraagt ongeveer 10 miljoen euro. Het is na het Schumanplein en Sainctelette de derde grote werf die aangekondigd wordt vlak voor de verkiezingen.

"Met deze projecten bereiden we de volgende meerderheid voor, zonder alles al in marmer te beitelen. Het zijn stuk voor stuk werven die binnen de volgende legislatuur verder vormgegeven en afgerond kunnen worden", klinkt het bij het kabinet-Smet. De plannen sluiten een toekomstige overkapping van de Kleine Ring niet uit.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?