Vrije baan voor woontoren op Belliardstraat

© Capital Construct/DH Architecture - LHL Architectes
| Simulatiebeeld van de toren (rechts) gezien vanaf de esplanade van het Europees Parlement.

Langs de belangrijkste uitvalsweg van Brussel komt een woontoren met dertien verdiepingen. Een eerdere versie van het project stuitte twee jaar geleden nog op een njet, maar een iets kleinere en vooral meer sobere variant kreeg nu wel een positief advies.

woontoren_belliardstraat_naast_wilfried_martensgebouw_simulatie_1380_979px_c_dh_architecture_lhl_architects.jpg
© DH Architecture & LHL Architectes
| De eerste versie van het project, met golvende balkons.

De toren is gepland op de hoek van de Belliardstraat met de De Pascalestraat. Een pompstation en vijf leegstaande woningen – twee boven het pompstation en drie in het aanpalende rijhuis – moeten wijken voor de 'Capital One'. Die zou 57 woningen tellen, van studio’s tot appartementen met twee slaapkamers. De woningen worden verspreid over dertien verdiepingen. Op het gelijkvloers is plaats voor een handelszaak.

Ontwikkelaar Capital Construct diende twee jaar terug al een eerste vergunningsaanvraag in, maar kreeg toen een negatief advies. Het project was te groot en paste niet in de wijk, klonk het destijds. De architect ging opnieuw aan de slag en vorig jaar volgde een nieuwe aanvraag. Afgelopen zomer gaf de overlegcommissie wel een positief advies.

“We hebben het project aangepast in functie van de opmerkingen”, zegt architect Guy Lamensch aan BRUZZ. De twee bovenste verdiepingen werden geschrapt en het ontwerp met golvende balkons maakte plaats voor een strakke, rechtlijnige toren. “Het nieuwe ontwerp is veel soberder. Ik vind dat jammer, ook voor de stad, maar Brussel houdt niet van projecten die buiten de lijntjes de kleuren.”

Simulatie Capital One
© Capital Construct / DH Architecture - LHL Architectes
| De geplande toren naast de Belliardstraat.

Parking

Eerder was er ook discussie over het aantal parkeerplaatsen, maar in de nieuwe versie zijn er nog minder voorzien: vijftien. Beduidend minder dan de wettelijke parkeernorm, maar de overlegcommissie vond dit geen probleem gezien het uitgebreide vervoersaanbod in de buurt en de investering in alternatieven. Zo voorziet de ontwikkelaar 79 fietsparkeerplaatsen, 9 plaatsen voor motorfietsen en 4 elektrische deelauto’s. Bovendien mikt het project op een internationaal publiek dat vaak vlakbij werkt en in veel gevallen dus geen auto (nodig) heeft.

De plannen zijn nog niet definitief. De projectverantwoordelijken overleggen nog met het stadsbestuur voor de verfijning van het project. “We gaan de zijgevels nog herwerken”, aldus nog de architect. Eens die laatste aanpassingen doorgevoerd, is de vergunning niet meer dan een formaliteit en kan de werfplanning worden opgemaakt.

Simulatiebeeld Capital One
© Capital Construct/DH Architecture - LHL Architectes
| Simulatiebeeld van de gevel op de hoek met de De Pascalestraat.
Simulatie Capital One De Pascale
© Capital Construct/DH Architecture - LHL Architectes
| De toren gezien vanuit de De Pascalestraat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?