Begin september 2024: met Euronorm 5 voor dieselwagens zou een nieuwe fase voor de lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels Gewest moeten starten

PhotoNews

In het Brussels gewest zijn er vorig jaar 16.403 boetes uitgeschreven voor automobilisten die met een te vervuilende wagen de Brusselse lage-emissiezone (LEZ) binnenreden. Dat is bijna een halvering tegenover het recordjaar 2023 toen er bijna 30.000 bestuurders werden beboet. De LEZ-boetes brachten de Brusselse regering wel nog steeds 5,74 miljoen euro op.

Dat blijkt uit het antwoord van de Brusselse minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) op een vraag van Bob De Brabandere, Vlaams Belang-fractieleider in het Brussels Parlement.

Op 1 januari 2022 werden de regels van de LEZ verstrengd en mochten dieselvoertuigen met euronorm 4 of lager niet meer in de zone. Benzinewagens met een euronorm 1 of lager waren ook niet meer welkom. Wie met een te vervuilende wagen in de zone rijdt, krijgt een boete van 350 euro.

Diesels met euronorm 4 kregen wel tot 30 juni 2022 een waarschuwing in plaats van een boete. Die lange waarschuwingsperiode leidde ertoe dat het aantal boetes in 2022 nog beperkt bleef tot bijna 20.000. Maar in 2023 schoot dat aantal door tot bijna 30.000 boetes.

Nu is het aantal dus opnieuw gedaald naar 16.403, goed voor een boetebedrag van 5,7 miljoen euro. "Ondanks de vergroening van het wagenpark en de verbeterde luchtkwaliteit blijft de Brusselse regering de LEZ in stand houden. De vraag is of de LEZ niet verworden is tot een inkomstenbron op de kap van de automobilist, terwijl de doelstellingen ervan grotendeels behaald zijn", stelt De Brabandere.

Luchtkwaliteit

"Dat het Gewest elk jaar op 5 miljoen euro kan rekenen, heeft al lang niets meer te maken met het behalen van milieudoelstellingen", meent De Brabandere. "De luchtkwaliteit is verbeterd en de meest vervuilende voertuigen zijn uit het straatbeeld verdwenen." Het Vlaams Belang pleit al langer voor het afschaffen van de LEZ-zones.

Aanvankelijk was het de bedoeling om de LEZ-regels sinds begin dit jaar verder te verstrengen om ook dieselwagens met de euro 5-uitstootnorm en benzinewagens met de euro 2-norm te weren, maar het Brussels Parlement besliste in oktober vorig jaar om die verstrenging met twee jaar uit te stellen, waardoor euro 5-diesels twee jaar langer mogen rondrijden.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni